Zatoichi schreef : Ik zou persoonlijk nog even wachten met het werken aan de boom. Bij juniper kun je beter wachten tot de groei begint te komen voordat je aan de wortels of takken komt daar deze beter genezen als ze in de groeifase zitten
Als je alleen aan een juniperus werkt als de groeifase begint heb je maar een erg korte periode om eraan te werken. Wat het verpotten betreft ben ik het met je eens, daar kan je beter wachten tot hij actief wordt. Nu nog te vroeg.
Maar wat de ruwe vorming betreft ben ik het niet met je eens, ik vorm juniperus heel de winter vanaf oktober tot wanneer ze echt beginnen te groeien, en dan blijf ik ervan af, want als ze echt actief worden gaan de nieuwe jonge scheuten op oud hout beginnen uitlopen en die zijn erg kwetsbaar. Als je dan gaat vormen ga je die, of vernietigen, of beschadigen.
Je kan er wel aan werken tijdens het groeiseizoen, bij bomen in een gevorderde fase, als je geen nieuwe uitlopers meer nodig hebt, maar dan gaat het meestal over lichte bijsturingen.
Uiteraard doe je de twee niet samen in één keer, Of je verpot en blijft er dat seizoen vanaf, of je vormt en verpot dan niet.
Dat is althans hoe ik het doe.
Groeten Luc.