Ik was gisteren op een braakliggend stuk grond dat gebruikt werd als parking. Rondom stond dit helemaal vol vlinderstruik. Ik was al aan het denken ”van wie zou dit stuk grond zijn en zou ik hier een mooi exemplaar mogen uitzoeken”, maar even verder lag er een uit de grond. Ik heb hem dan ook ingeladen zonder goed te kunnen zien of hij potentieel had. Dit lijkt me achteraf gezien best meevallen.
In deze staat was de kluit zoals hij er lag. De wortels voelden nog redelijk vochtig, dus ik hoop dat hij er nog niet te lang lag. In deze staat heb ik de kluit meegenomen:
Zo zag hij er uit na uitkammen van de wortels en verwijderen van een dikke wortels onderaan. Die dikke wortel opzij heb ik er niet afgedaan omdat:
- hier wel wat haarwortels aanhingen.
- er nog een stuk stronk onder de grond zat en het misschien een optie is om deze later hoger in te planten. Dan zal ook een deel van deze wortel zichtbaar worden.
Ik heb hem goed ruim opgepot in een mengsel van zeoliet, lava en dennenschors.
Ik heb nog niet veel informatie gevonden over het vormen van vlinderstruik tot bonsai. Ik weet wel dat dit heel anders groeit dan de meeste nomen/struiken die voor bonsai worden gebruikt.
Het zal dus ook een andere aanpak versisen denk ik.
Er staan een paar rechte stammen bij elkaar. Zou ik deze al sterker inkorten? Dit is vrij gemakkelijk te knippen, dus zal geen problemen geven met pas gepotte wortels.
Alle tips zijn uiteraard welkom.