Ik was daarstraks in een tuincenter en zag daar een eenzaam, iet of wat zielig haagbeukje staan. Waarschijnlijk overschot van het haagmateriaal of zo dat men in een potje had gestopt...
Aangezien hij maar zielig opgepot was, heb ik hem in een grotere pot gezet en aangevuld met een mengsel van zeoliet, lava en potgrond. Hier ga ik hem in laten staan tot het voorjaar om dan goed te vetpotten of in de volle grond te plaatsen.
Ik vind dat hij er niet opperbest uitziet voor de tijd van het jaar (misschien teveel zo'n?), maar kon hem toch niet laten staan. Ook omdat dit schijnbaar goede beginnersbomen zijn die goed reageren op ingrepen.
Hij heeft al redelijk mooi gespreide wortels, dus als ik deze wat beter kan plaatsen bij de verpotting, kan hij wel een mooie nebari krijgen denk ik.
De stam is maar een vinger dik, dus deze mag nog goed verdikken. Gaat dit snel bij haagbeuk?
Is het beste om hem zo lang te laten zoals hij nu is? Of kan hij ingekort worden om de verdikking te laten gebeuren door de zijtakken? En misschien stimuleert dit ook de aanmaak van nieuwe takken?
Zou ik best bemesten of wachten of nog nieuwe groei gaat maken?
Alle tips zijn welkom.