Deze Juniper bij een tuincentrum gekocht aantal maanden terug. Aangezien ik geen mooie schalen/potten meer had, heb ik hem in de originele grond gelaten en in iets grotere pot gedaan. Tijdens het schoonmaken van bepaalde takken, viel mij op dat de rechter zijtak (bij de buiging) opeens erg dik werd. Op zich wel jammer want ik wilde eigenlijk daar de top van maken. Nu kan ik er ook een jin van maken, Ik denk er dan aan om toch een stuk van de buiging er in te laten maar het een stuk dunner te laten worden, zodat het speelse karakter niet verloren gaat.
Aan de linkerzijde, schiet de tak opeens haast loodrecht omhoog. Echter is daar ook een bolling in de hoek wat minder mooi is waardoor de tak opeens dikker wordt. Er groeit nog wel een zijtak dus ik zou hem net voor de bolling kunnen afknippen, maar die zijtak is relatief ver weg van de stam.
Nu heb ik 2 vragen:
1. Ik weet niet zo goed hoe ik verder moet. Hij staat nu volop te groeien dus ik denk dat het nu niet de tijd is om nu te snoeien of bedraden. Maar als iemand tips heeft voor een bepaalde stijl dan hoor ik dat graag. Welke takken weghalen en welke behouden?
2. Wat ik ook niet goed begrijp is hoe je om moet gaan met het loof qua styling. De naalden lopen over gehele lengte van de takken. Terwijl als ik het eindresultaat zie van oude junipers als bonsai er slechts naalden zijn die bij "kloofjes" bij elkaar komen. Merendeel wat op Youtube/cursussen staat zijn prachtstukken voor de gevorderden waar ik eigenlijk weinig aan heb.