Ik vorm sparren in de winter, omdat ze in de lente en zomer nogal gauw hun takken afwerpen.
Een veel gemaakte fout met sparren is dat men er vanuit gaan dat ze knoppen maken bij de juiste snoei. Ik ben er na 5 jaar wel achter dat dat niet voor allemaal geldt, het is eerder uitzondering dan regel. Er is niet echt een regel te hanteren helaas.
Ik zie al actieve groei, dat betekent dat je op het randje zat van bedraad-seizoen. Ik zou ze voorlopig met rust laten, en kijken of er geen takken verloren gaan.
Probeer bij het bedraden van coniferen ook de tak van onder aan te grijpen. Ik zie hier dat je bedrading boven de oksel de stam verlaat, op die manier kun je moeilijker kracht uitoefenen om de tak naar beneden te brengen. Het is blijkbaar nogal een dingetje met coniferen dat takken altijd 'hangen' en niet omhoog wijzen zoals bij bladverliezende planten.
Dat zijn wat take-home messages die ik je kan geven. Laat je vooral niet uit het veld jagen.
Ik heb sparren verpest in mijn begintijd, en nu enkele jaren later beginnen ze toch wel wat interessante vormen te krijgen. Ze hebben inmiddels al 5 keer boven de kliko gehangen omdat ik ze niet meer wilde. Inmiddels ben ik teruggekomen op dat idee. Wel pas na 2 jaar hersteltijd. De mijne zullen over 10 jaar wel het tonen waard zijn gok ik.