Jellevanlooy schreef : Omdat dit soort bomen zelfs voor jou onder het niveau zijn?
We zullen zien. Op dit moment was het vooral lastig om de boom in de voorgeschreven stijl te vormen.
Ik denk dat jouw en mijn docent een andere fylosofie hebben wat betreft bonsai. In ieder geval wordt er bij mijn lessen niet naar de boom an sich gekeken maar naar de overwegingen waarom een bepaalde boom gekozen is, en de stappen die je zet om tot de best mogelijke boom te komen die er in zit.
Niet elke boom wordt gemaakt voor een tentoonstelling. Sterker nog, daar wordt ik niet toe opgeleid. Het doel is niet om tentoonstellingen te overmeesteren. Maar om op een gedegen manier een bonsai te vormen op basis van het materiaal dat voorhanden is. En ja, daar wordt ook aangeraden om aan zeer jong materiaal te werken, omdat je daarmee de mooiste bomen kan maken, zonder grote littekens.
Een volgende keer als je denkt dat bepaalde planten beneden het nivo van een bepaald persoon zijn, kan je je natuurlijk ook afvragen: Waarom ziet hij wel wat in deze plant. Mis ik iets? Dat vind ik persoonlijk het meest leerzame op dit moment in de lessen die ik volg: Er zijn altijd 10 mogelijkheden om tot een boom te komen, ookal zou je eigenlijk op het eerste gezicht de boom de kliko in donderen.
Maar goed. Ik zal een poosje wachten met een inhoudelijk update. Wellicht dat dan duidelijker is wat ik voor ogen heb met de plant.