Onderwerp:

Geavanceerde technieken 6 jaren 8 maanden geleden #73265

• Oscar
  • Oscar's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Administrator
  • Administrator
  • Ontvangen bedankjes 377
Dag allemaal!

Ik ben recent naar Mallorca gevlogen om een prive demo op te nemen met Bjorn Bjorholm - we hebben deze gratis beschikbaar gemaakt (op ons YouTube kanaal). Omdat de video een aantal meer geavanceerde technieken toont (en Bjorn hier van alles over uitlegt) is het best leerzaam geworden volgens mij.

Is het misschien interessant het te bekijken, en het vervolgens samen te bespreken in dit onderwerp? We kunnen de individuele technieken bespreken (zie een lijstje hieronder) maar ik ben ook erg benieuwd naar jullie mening, wat nieuw was, wat je verbaasde, wat je anders had gedaan, etc.
  1. Het kiezen van een voorkant, lettend op de stambasis, nebari, de bast, takaanzet, etc
  2. Ontwerp, wat gesnoeid moet worden
  3. Het maken van doodhout, branden, etc
  4. Bedrading, hoe je goed raffia wikkelt, spandraden
  5. Verpotten
  6. Stileren en verpotten in een keer, wanneer kan dit en wanneer niet

Ik hoop dat jullie dit een interessante exercitie vinden?

(Bloopers aan het einde!)

Groet,
Oscar
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ivan, alpine, PeterVanC, dennisfranx, WesleySeeuws

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Geavanceerde technieken 6 jaren 8 maanden geleden #73269

• Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 1173
Leuke video, hele mooie boom geworden. Je moet het maar doen en zien.

De meeste dingen die verteld werden klonken wel vrij bekend, heb ik al gezien of gedaan.

De dingen die nieuw zijn, en ik ben niet zeker of ik het goed gezien heb, zijn dat gaten dat ze in het dood hout boorden?
Om welke reden word dat gedaan?

De gaten in de zijkant van de box is dat om meer zuurstof naar de wortels te krijgen?

Er is maar 1 iets dat ik zelf beter had gedaan, de houten box ging mooier zijn van mij. :dry: :)

Het is altijd leuk om video's te zien waar uitgelegd word waarom iets gedaan word, waarom voor een tak gekozen word, waarom dit de voorkant is, ....
Daar kunnen wij als beginners veel van leren.

Geavanceerde technieken 6 jaren 8 maanden geleden #73281

• Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 958
Tsja, wat wij anders zouden doen..... Als ik wat anders zou doen als Bjorn, dan zou ik het doen omdat ik (veel) minder kennis heb van bonsai....
Ik verbaas me elke keer weer over de snelle beslissingen die gedaan worden mbt de takselectie. Maar wellicht heeft dat ook te maken met de montage van t filmpje...
Ik had graag gezien hoe de wortelkluit van deze boom, na 3 jaar uitgraven, eruit had gezien. Omdat ik een P Sylvestris yama vorig jaar heb verloren na verpotten, ben ik erg nieuwsgierig naar de bewerking van de wortelkluit bij het verpotten van deze boom. Wat ik ga onthouden van deze film is het mengsel waarin de boom gezet wordt, of eigenlijk geen mengsel: 100% bims!
Qt ik er ook van opgestoken heb zat in bepaalde gevallen het best mogelijk is om meerdere handelingen in een seizoen bij een Den te doen.

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren