Vorig jaar heb ik voor wat kleingeld een Berberis thunbergii (ik vermoed althans dat het een thunbergii is) op de kop kunnen tikken.
Aan de stamdikte te zien moet ie toch wel enkele jaartjes op de teller staan hebben.
Vorig weekend werd hij verpot
Zijn eerste vorming werd vorig jaar in de winter uitgevoerd.
Qua vorm wordt het een Hokidachi oftewel een bezemtje .
Nu effe afwachten tot de lente z'n intrede doet
Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage. Log in of registreer om die te bekijken
Leuk begin Didier
Ik heb nog maar twee bescheiden jaartjes ervaring maar zal toch mijn mening/gedachte delen al is het volgens sommige maar om de berichten teller te verhogen...
Ik hoop dat je aan de linker kant nog een tak krijgt om zo de vorm wat meer zoals een bezem te krijgen want de linker kant oogt nu ( als je bedenkt dat een bezem gevormde boom vrijwel altijd solidair groeit zonder competitie ) wat onnatuurlijk
Ik heb een snelle schets gemaakt met wat ik bedoel:
Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage. Log in of registreer om die te bekijken
dennisfranx schreef : Leuk begin Didier
... Ik hoop dat je aan de linker kant nog een tak krijgt om zo de vorm wat meer zoals een bezem te krijgen want de linker kant oogt nu ( als je bedenkt dat een bezem gevormde boom vrijwel altijd solidair groeit zonder competitie ) wat onnatuurlijk ...
Dat is eigenlijk ook wel wat ik verwacht.
Ik denk wel dat daar een tak zal tevoorschijn komen.
Ik vind berberis vaak erg mooi.
zoals gezegd, een leuke start gemaakt. Ik zou echter iets compacter zijn begonnen, dus met op elke tak slechts 1 of 2 knoppen, zodat je na enkele seizoenen een dichtere, compactere boom krijgt, zoals dennis stelt.
Nee André, ik heb hem nog niet in bloei gezien.
Momenteel staat ie vol knoppen.
Ik ben eigenlijk benieuwd wat ie gaat doen.
Ik kan de takken nog altijd later inkorten, toch?