Hoi Dennis, welkom op het forum! Leuk om te zien dat je door ficussen gefascineerd bent geraakt in het "wereldje" van bonsai. Is in mijn geval ook zo geweest. Hoewel ik ook een beginneling ben heb ik me echter nooit met ginseng bezig gehouden. Wat Leatherback al aangaf vond ik deze ook wel grappig maar nooit echt interessant. De benjamina (die met dat touw) is echter wel een interessante soort waar ik zelf ook een beetje mee aan rommel
Om te bereiken wat jij wil gaat inderdaad veel tijd in zitten en zou je beter met jonger materiaal in de lente kunnen proberen. Ik heb zelf zo'n anderhalf jaar geleden zo'n potje Benjamina's bij de ikea meegenomen en deze "helaas" helemaal uit elkaar gehaald en er tot nu toe 5 leuke boompjes/plantjes aan overgehouden waar ik veel plezier aan heb. De stamdikte is in die tijd van enkele mm naar een kleine 2 cm gegaan. Dit lijkt weinig maar is relatief gezien best veel aangezien ik ze als sprietjes heb gekocht. Dit komt mede doordat ze afzonderlijk zijn over gepot in een veel ruimer potje en aardig wat voeding geven
Jouw Benjamina ziet er echter al wat ouder uit en zal ook in een veel ruimere pot moeten om deze te laten groeien en daarmee stamdikte te creëren en deze laten vergroeien. Ik denk dat luchtvochtigheid trouwens ook wel meespeelt. Het is niet onmogelijk, maar ik denk wel dat lastiger wordt en meer tijd kost naar mate de plant ouder is.
Het blijft wel leuk om te zien dat er aardig wat mensen zijn die dit willen proberen, waaronder ikzelf. Als ik de kans krijg om nog eens zo'n potje op de kopte tikken ga ik het zeker ook een poging geven
In ieder geval succes met je project en veel plezier in de wereld van bonsai!