Mooi project marcel, maar idd al zeer lang aan de gang.
Mij lijkt het dat de boel wat nat blijft? Door de potgrond, door dicht slippen, door te diepe schaal?
Als ik jou was zou ik de boom oppotten in een ondiepe kist. Nee geen te grote kist!!!
Cm of 5 diep binnemaat. Ik weet niet hoe groot de boom is, maar overdrijf niet met de oppervlakte.
Door ze te groot op te potten gaan ze veel te lang nat blijven en is dit niet goed uiteraard....
En zal je geen goed resultaat hebben.
Als je verpot laat je alleen de wortels opzij zitten, de rest haal je weg en vlak je alles af met een beitel of schaafje.
Zo dwing je de boom om enkel langs opzij alles op te nemen, dit zal zorgen voor een brede wortelvoet.
Ook ga je elke verpotting de boom wat omhoog halen, daarmee bedoel ik om hem hoger en hoger op te potten.
Ik ken iemand die op 15 jaar gewoon in bonsaipot een serieuze voet heeft gekweekt door 7 esdoornstekjes
Bij elkaar te zetten en zo te laten vergroeien tot een gigantische klomp. Vorige les had deze persoon hem bij en jp was echt onder de indruk....
Je substraat van akadama en bims lijkt me zeker geen probleem! En is een goede keuze! 50-30
Van die potgrond had ik niet gedacht dat jij zoiets zou proberen!
Je mest, ik heb al vaak gehoord dat kippenmest niet goed is, weet nietmeer juist waarom maar er zit iets slechts in.
Koemest kan zeker, heb ik ook veel gebruikt maar opletten want dat slipt de grond dicht zoals je al zei!
Strooi dit niet zomaar op het oppervlak maar doe het in potjes zodat het niet in je grond kan trekken.
Een klein zwart bloempotje, doe er spagnumos in onderaan en kap het vol koemest, spagnum erop en klaar.
Je zal zien als je water geeft dat er pure koemest uit je drainagegaten zal lopen. Met de stank zul je wel moeten leven!
Koemest gebruik ik voor bomen in opbouw, ik zou dit niet geven aan bomen in de eindfase of afgewerkte bomen,
Dan heb je wel betere mest. maar voor harde groei ideaal.
Geef uiteraard goed water, water geven is mss wel het moeilijkste van bonsai maar dat zal je al welen weten....
Hopelijk ben je er iets mee, zeg niet dat het goed is maar bij mij macheert het toch wel redelijk.
En probeer nog een paar jaar, je bent al 25 jaar aan bezig dus een jaartje of 5 zal nog wel lukken zeker?