Ik dacht dat het een yamadori was omdat deze ontstaan is in de vrije natuur. Deze benoeming is dus enkel voor bomen ontstaan en gevormd (bv door wind en dieren) in de natuur?
Over de vorming dacht ik precies ook fout.
Ik dacht dat ik best nu al systematisch aan de vorming en snoei begon om zo een zeer tapse stam voor de boom te creëren. Dit door telkens een nieuwe tak als top te vormen. Ik volg jullie wel dat de boom nog veel te hoog is (Deze zal ik dus best verder inkorten?).
Ook kon ik dan door de jaren heen al stilaan aan de tak opbouw werken, zodat de laagste takken al konden aandikken.
Wat de stamdikte betreft volg ik jullie volledig dat deze nog dikker moet worden. De omtrek is nu net geen 12 cm.
De oude uitstraling van het schors heeft deze stam nog totaal niet. De boom staat wel heel beschut tussen andere bomen, gaat hij hier die bast wel ontwikkelen? Vandaar dat ik dacht om deze in een zeer ruime bak te plaatsen. Ook kon ik dan de boom regelmatig draaien zodat deze langs elke kant licht krijgt.
Wanneer en hoe ga ik best te werk om deze boom uit te graven en terug te planten, de penwortel te verwijderen, de wortels mooi te spreiden om ook een mooie wortelvoet te krijgen? Ook denk ik dat het beter is om fijnere haarwortels kort bij de stam te hebben zodat deze later goed kan overleven in een pot.
Ik moet nog heel veel leren!
Langzaam maar zeker, maar zeker langzaam leer ik bij en krijgen mijn boompjes vorm.
Alvast bedankt voor jullie kennis te delen.