Onderwerp:

Juniperus 8 jaren 7 maanden geleden #49475

• marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 718

Trap schreef : @marcel: Sinds kort ook wat met spandraad beginnen werken bij gebrek aan zeer dikke draad en "gemakzucht?". En ik moet zeggen dat ik dit ook meer zal toepassen nu. De draad groeit wel sneller in dat is een nadeel. Heb nu rubberen buisjes gekocht B)

Spandraad is een prima techniek. Gewoon gebruiken voor het juiste doel. Je kunt het ook goed combineren met gewone bedrading.
Ik gebruik stukjes van een oude fietsbinnenband om te verankeren. Het liefst span ik de draad ook aan beide kanten aan de boom zelf. Dus niet één kant aan de pot. Met het idee dat je dan minder spanning op de wortels zet. Maar Bjorn zette alle draden wel aan de pot, dus -nogmaals- wie ben ik ;)

Wat ik wel nu gemerkt heb is dat van één van mijn yama lariksen twee takken ineens zijn afgestorven. De enige reden die ik kan bedenken is dat ik één van die twee takken met een tie wrap had verankerd aan een dikke wortel. En dat die tie wrap de wortel heeft afgekneld... en die wortel zichzelf dus niet spontaan heeft gemarcotteerd... balen dus... het is net als bij operaties, niets is ooit zonder risico...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Trap

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus 8 jaren 7 maanden geleden #49476

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 272
Als de boom niet verpot is zie ik geen enkele reden om hem echt uit de zon te laten. Het enige probleem met de beweging van de takken is: Hoe langer je wacht, hoe moeilijker. Maar volgens mij krijg je hier wel nog beweging in. Dus absoluut niks verkeerd met nu gewoon naar beneden te bedraden. Dat is het voordeel van een juniperus, tamelijk plooibare takken. En meestal waarschuwend ook: als je iets hoort kraken, dan heb je tak nog niet in in je handen en komt het waarschijnlijk nog goed :whistle:

Juniperus 8 jaren 7 maanden geleden #49477

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 272

marcellucas schreef :

Trap schreef : @marcel: Sinds kort ook wat met spandraad beginnen werken bij gebrek aan zeer dikke draad en "gemakzucht?". En ik moet zeggen dat ik dit ook meer zal toepassen nu. De draad groeit wel sneller in dat is een nadeel. Heb nu rubberen buisjes gekocht B)

Spandraad is een prima techniek. Gewoon gebruiken voor het juiste doel. Je kunt het ook goed combineren met gewone bedrading.
Ik gebruik stukjes van een oude fietsbinnenband om te verankeren. Het liefst span ik de draad ook aan beide kanten aan de boom zelf. Dus niet één kant aan de pot. Met het idee dat je dan minder spanning op de wortels zet. Maar Bjorn zette alle draden wel aan de pot, dus -nogmaals- wie ben ik ;)

Wat ik wel nu gemerkt heb is dat van één van mijn yama lariksen twee takken ineens zijn afgestorven. De enige reden die ik kan bedenken is dat ik één van die twee takken met een tie wrap had verankerd aan een dikke wortel. En dat die tie wrap de wortel heeft afgekneld... en die wortel zichzelf dus niet spontaan heeft gemarcotteerd... balen dus... het is net als bij operaties, niets is ooit zonder risico...

ja, probeer ook meestal de drukpunten wat te verdelen. Al is het zoals je zegt: niets is zonder risico

en fietsbinnenband, goed idee :)

Juniperus 8 jaren 7 maanden geleden #49478

• Erwin Hollander
  • Erwin Hollander's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 3
oke bedankt voor de tips !

Juniperus 8 jaren 7 maanden geleden #49479

• dea
  • dea's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 901
op zich een goede eerste styling.
ik vind het voor een primaire styling echter wel wat te vol qua loof.
vooral al het kleine, sprietige loof zou ik verwijderen. Je kunt dan ook mooiere loofetages neerzetten, wanneer je schone toefjes loof aan de uiteinden hebt.
Hij zal toch wel verder doorgroeien en er het loof wordt dan mooier compacter.
Al het sprietige loof wat je nu nog hebt laten staan, gaat er wss later toch nog weer af.
Maar nogmaals, niet verkeerd voor een eerste styling.
Keep us updated !

• Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts