Onderwerp:

larix 8 jaren 7 maanden geleden #49339

• Aad Jansse
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Als "kleine" bonsai "kweker" (liefhebber) toch maar mij eens geregistreerd op BONSAI EMPIRE; om te beginnen op het forum een plaatje van een van mij probeersels. Hij heeft het al 10 jaar uitgehouden vanaf het zaailing stadium.heeft voor het eerst vruchtjes.
Op zich vind ik 'm al aardig, maar kan ik er een "klassieke" uitstraling aan gaan geven? en Hoe dan?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Aad Jansse.

larix 8 jaren 7 maanden geleden #49340

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Hoi Aad,

welkom op BE!

De larix heb je al 10 jaar? Nice!

Je zou kunnen kijken of je de takken vrij strak naar beneden kan bedraden. Dat geeft een beter gevoel van ouderdom. Daarnaast heeft de boom nu veel takken. Om ouderdom uit te stralen zal het aantal takken ook omlaag moeten.

Ik vind larix als ik ze zie, altijd heel makkelijk er uit zien. maar als je dan aan de slag gaat, blijken ze, voor mij althans, onverwacht moeilijk te vormen.

Zie ook bv bonsaijournal.com/images/larchTaper/bonsai_A.jpg voor wat ik net voorstelde.

larix 8 jaren 7 maanden geleden #49346

• dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 940
welkom op het forum !!
geweldig als je het zo van een zaailing heb opgekweekt tot dit zit zeker wel potentie in !!
en als dit slechts één van je probeersels is ben ik benieuwd naar wat je nog meer hebt aan probeersels !!

larix 8 jaren 7 maanden geleden #49350

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 272
welgekomen, mooie zaailing! :lol: Heb zelf ook wat larix'en gezaait. Leuk om te zien wat het na 10 jaar al kan worden. Zelf kan ik er niet veel over zeggen wat je best doet nu, maar de boom kan alvast een bedrading gebruiken. Een beetje draad kan geen kwaad :lol: (informeer wel best wanneer je dit doet, iemand hier zal het wel weten)

Hoe ben je te werk gegaan bij het zaaien?

larix 8 jaren 7 maanden geleden #49360

• marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 718
Hoi,
Ik zou nu niks doen. Gewoon dit seizoen lekker laten groeien.

Als de naalden gevallen zijn kun je de structuur beter zien en nadenken over welke takken boven en welke moeten gaan.
.
Het is een rechtopgaande vorm, dus je takken moeten een soort wenteltrap maken. Altijd slechts één tak op een horizontaal vlak. En tot tweederde van de hoogte geen takken aan de voorkant.

En als je de blijvende takken gekozen hebt, en de andere weggesnoeid, kun je de takken bedraden. Het algehele beeld wordt dan een driehoek met de punt naar boven

Leuke boom!

larix 8 jaren 7 maanden geleden #49398

• dea
  • dea's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 901
welkom !
leuke boom met een goede potentie (mits een getraind oog en voldoende kennis)
Zoals gezegd, zou ook ik hem de rest vh jaar met rust laten, alleen voeden en de watergift reguleren.
Na de blad(naald)val, heb je een beter zicht op de takken structuur en kun je alle overbodige takken wegsnoeien, de rest bedraden en in vorm zetten.
Tot ongeveer oktober/november heb je dus genoeg tijd om na te denken over de vorm.
Kijk ondertussen naar heel veel plaatjes, foto's en in de natuur naar lariksen (niet alleen, of juist niet naar bonsai, maar naar de grote bomen uit de natuur)
Dit kan je een flink stuk op weg helpen voor je styling.
Misschien ook eens meenemen naar een vereniging om hem door meerdere mensen te laten bekijken en voorzien van adviezen.
Succes !

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts