Ik snap je nelis het is en blijft veel geld. Maar in dit hele verhaal is marcellucas zijn redenering de juiste. De boom pot combinatie is van het grootste belang.
Deze pot heeft ook 200€ gekost om te laten maken hoor. De klei kost niks maar een kiln duurt meer dan 24u en hoeveel tijd kost het niet om de pot te maken (uurloon). Je kan inderdaad alles vervalsen maar een patina aan een pot geven zodat de pot 200 jaar of ouder lijkt, is volgens mij quasi onmogelijk. Dat is iets wat alleen de natuur kan.
Ok mss dat een andere antiek Japanse of Chinees pot van minder geld ook perfect zou staan. Gaat mijn voorkeur toch naar de kantoneese.
Het gaat ook over het gevoel dat je wil oproepen. Die potten hebben zoeen mooi patina van jaren buiten te staan in weer en wind, dit in combinatie met zo een boom levert een beeld op van een hele oude boom die al jaren mee gaat. Met een pot die pas gemaakt is heb je dit resultaat niet.
De pot die er nu onderstaan is voorlopig goed, maar moest je hem in real life zien zou je ook zien hoe jeugdig de pot de boom maakt door de glans van de pot,terwijl dit toch al een oude boom is.
Uiteindelijk is het ook een verhaal van wat je zelf wilt en wat je er voor over heb.
Je zou ook deze kunnen gebruiken. Een antieke Japanse pot van yamafusa en Kost de helft van de kantoneese. Maar zou voor mij nog niet perfect beeld opleveren. maar het is wel leuk voor voor een goede discutie