Deze had ik al een tijdje voorbereid. Ik wilde mijn liefde voor bossen en larix combineren tot -jawel- een larixbos.
Drie jaar geleden een larixbosje overgenomen via marktplaats als basismateriaal. De hoofdboom vond ik een jaar later ook via marktplaats. De hoofdboom van het bosje is half shari en dikker dan de nieuwe hoofdboom dus die mag niet meedoen. Dan hield ik dus 7 bomen over. Ik had nog een flink aantal larixen die ik ook wilde gebruiken maar bij nader inzien waren dat deciduas en dit kaempferis en ik vond het verschil toch te groot.
Mijn werkwijze:
Stap 1 nadenken over hoe het moet worden
jaren over gedaan
stap 2 de steen voorbereiden door gaten te boren voor draad en drainage. Dagen aan het boren geweest en aardig wat tegelboortjes gesloopt voordat ik door had dat je beter een diamantboortje aan kunt laten rukken
stap 3 draad aanbrengen in de steen.
Stap 4 keto en substraat voorbereiden
stap 5 bomen opgraven, en wortels voorbereiden
stap 6 laagje substraat aanbrengen op de steen.
stap 6 bomen plaatsen te beginnen bij de hoofdboom gevolgd door de twee bomen rechts daarvan. Vervolgens de rest plaatsen. Deze stap is belangrijk en moet je niet overhaasten. De hele tijd controleren of je alle stammen kunt zien en of het een harmonisch geheel is.
Stap 7 als je tevreden bent over de compositie en je de bomen verankerd hebt met het draad, een muurtje van keto eromheen aanbrengen, het ontstane containertje afvullen met substraat en water geven.
Stap 8 moet nog gebeuren: mos scoren en aanbrengen.
Ik ben wel tevreden voorlopig. Nu eerst maar eens kijken of alle bomen overleven. ..