Jaco schreef : Ik kwam dit plaatje in een boek tegen, is een beetje de richting waarin ik zelf denk.
Dat kan. Ik zou dat als volgt aanpakken:
1) plant uit de pot halen
2) wortels uitkammen en een beetje snoeien
3) zwaar stuk draad nemen en zo laag mogelijk bij de stam beginnen te draden naar de top van de linker tak
4) VOORZICHTIG bij de onderstam beginnen te buigen zodat je dat bochtje krijgt. Met twee handen rustig aan buigen en zogauw je gekraak hoort, stoppen. Je kunt met tussenpozen van een paar minuten nog een beetje bij proberen te buigen... De bocht in het onderstammetje is het lastigst omdat hij daar het dikst is.
5) vanaf die haakse bocht de tak licht omhoog draden met wat bochtjes totdat je de gewenste vorm hebt.
6) de boom terug in de pot zetten, wortels mooi uitspreiden, boom verankeren aan de pot met draad, afvullen met goed doorlatend substraat zoals akadama, bewateren en vorstvrij opstellen... en afwachten
Als je de wortels bloot hebt, moet je wel doorwerken en zorgen dat ze niet uitdrogen.
Als tijdens het buigen de stam breekt, beetje terugbuigen, draad laten zitten, terug in het potje zetten, afblijven en hopen dat hij overleeft...
Ik vind van je voorbeeld trouwens de potkeuze niet zo gelukkig. Ik zou een rond geglazuurd potje nemen. .