RemcoMeijer schreef : Dat is mooi gedaan, wel lef om zo resoluut te werk te gaan.
De kunst is te weten hoe ver je kunt gaan per sessie
Sowieso moet je zeker weten dat de boom in goede conditie is voordat je aan het werk gaat.
Deze vond ik redelijk eenvoudig te vormen. De moeilijkste beslissing was die ene tak links weg te halen. Daarna kon ik geleidelijk de overgebleven tak opspannen met twee spandraden. En naar boven werken terwijl je let op de balans/evenwicht met de onderstam. De zijtakken die je tegenkomt in de richting bedraden waar je een tak wilt. Stammetjes van deze dikte kun je bij een lariks zelfs nog torderen! Zo kun je bijvoorbeeld een tak die naar voren steekt, door de stam te torderen naar de zijkant laten wijzen. Maar dat is nog wel tricky, als je dat overdrijft krijg je het effect alsof je een handdoek uitwringt
. Verder wees de boom zich min of meer vanzelf. Zoals gezegd heb ik niets gesnoeid omdat hij komend jaar voluit moet groeien. Wel wil ik de sapstromen smaller maken zodat ik meer dood hout krijg.
Ik heb ook al aardig wat bomen doodgemaakt.... allemaal een kwestie van oefenen. Zo heb ik besloten dat ik deze boom pas volgend jaar ga verpotten terwijl dat nu misschien ook wel zou kunnen. Maar geduld is een schone zaak en plannen maken kan altijd.