Onderwerp:

Azalea Taper 8 jaren 10 maanden geleden #44397

• NicoHertveldt
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hey iedereen,

Sinds December enorm geinteresseerd geraakt in bonsai en intussen al veel gelezen en gekeken.
Het eerste gereedschap en literatuur is reeds aangekocht en na de winter ga ik enkele boompjes (startersmateriaal) kopen.

Nu heb ik wel een vraag over "taper".

Ik zou graag een Azalea bonsai maken met een dikke stam en dan mooi laten versmallen naar de top toe.
Ik heb gelezen dat dit het best gedaan wordt door de boom eerst te laten groeien totdat de stam een mooie dikte heeft en daarna sterk in te korten. Vervolgens een nieuwe tak te kiezen als nieuwe top en deze te laten uitgroeien. Vervolgens opnieuw inkorten, enzoverder.

Is dit echt de beste methode? Hoe lang zou het ongeveer duren eer je dan een mooie taper-bonsai hebt?

Alvast bedankt voor jullie advies/bedenkingen hierover.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Azalea Taper 8 jaren 10 maanden geleden #44398

• marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 718
Tapsheid kun je maken door gebruik te maken van offertakken. Dat zijn takken die alleen dienen om de stam te verdikken maar geen deel uitmaken van het uiteindelijke ontwerp.

Wat je wilt is over de hele stam -dus zeker ook bij de wortelvoet en de onderstam- een flink aantal takken hebben. Die laat je een aantal jaar ongestoord groeien. De bovenste takken zou je eens per jaar kunnen snoeien, maar de onderste laat je vol gaan. Daardoor zal de stam verdikken. En het meest van onder waar je de tapsheid wilt. Na een aantal jaar snoei je alle takken weg, waardoor er nieuwe takken ontstaan. Die gaan dan onderdeel uitmaken van het ontwerp, maar die dienen ook om de snoeiwonden van de offertakken te dichten, dus ook flink laten groeien. Die dichtgegroeide wonden geven dan weer karakter aan de stam.

Een ander aspect aan stamverdikking is dat je aan het begin van deze cyclus moet zorgen voor een vlakke wortelvoet met naar buiten toe uitwaaierende wortels. Als die hard gaan groeien, onder invloed van de offertakken, gaat de wortelvoet ook mooi verdikken.

We hebben het hier wel over een flink aantal jaren kweken in de open grond!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: NicoHertveldt

Azalea Taper 8 jaren 10 maanden geleden #44463

• NicoHertveldt
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor de info. Ben intussen deze techniek gaan opzoeken en deze lijkt mij inderdaad beter. Minder grote snijwonden en je kan gerichter de tapsheid gaan kweken. Zal inderdaad even duren, maar dat is normaal bij een bonsai :) Heb ik er voor over.

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts