De wortelvoet is zo gecreëerd door de jaren heen. Vnl door hem op te kweken in vijvermandjes. Bij elke verpotting de wortelvoet opnieuw spreiden. Vooral de tijd gunnen en niet te haastig te werk gaan. Het is ook al een realtief oudere boom, sinds de jaren 90 in training.
De tapsheid is verkregen door te werken met een lage offertak en deze zo lang mogelijk eraan te houden en door te laten schieten, zeker wel tot een halve meter of nog langer. Alles onder de offertak zal sneller verdikken dan wanneer je geen offertakken gebruikt. Een bijkomstigheid van het gebruik van offertakken bij larix (oa) is dat je hiermee de apicale dominantie onder controle houdt. M.a.w. De top zal minder hard en snel groeien (en dus ook minder snel verdkikken) maar veel van de energie en groeikracht zal worden gestuurd naar de uiteinden van de offertak.
De naam zegt het al, uiteindelijk is het de bedoeling dat de offertak geofferd zal worden, hij wordt er van af gesnoeid als de stamdikte naar wens is.
Hiermee houdt je dus ook de boom redelijk compact, zoals jelle vraagt.
Bij kleine rakkers zoals deze is het ook verstandig om ze om de zoveel jaar weer wat groter op te potten (of in vijvermandjes te zetten) en dan weer een tijd vrijuit te laten groeien. Na enkele jaren kun je ze dan weer kleiner maken en houden en weer in een klein potje zetten als ze naar een tentoonstelling gaan ofzo.
Ik zal kijken of ik later deze week een foto kan posten met een ander lange termijn project van me waarbij de offertak er nog aan zit, eveneens een larix.
Hoop dat eea wat duidelijk is....