In een ander topic had ik het over het uitgraven van een Mugo den, dit moest nu gebeuren omdat de gemetselde bloembak waar de boom reeds vele jaren in stond weg moest wegens verbouwingen.
Onder een hitte met zo'n 23 graden in volle zon begon ik vandaag aan de klus die moet ik toch toegeven veel harder was dan ik mij had voorgenomen.
Voordien had ik reeds alles klaar gemaakt zoals de grote houten kist met drainage gaten enz. Op de bodem bracht ik een laagje lava korrels aan met daarboven nog een laag substraat om zeker te zijn dat get water goed weg kan.
Het grondmensel bestaat uit deels Akadama, Kiryu, Lavagrind, grind en Compo Sana potgrond met Perlitte korrel.
De oude grond nam ik deels mee om ook in te mengen daar en nog voldoende Michrochrisa schimmel bij was.
Ik heb zo een dik 2,5h gezwoegd om deze jongen in beweging te brengen, ik wou mij niet haasten om zo goed mogelijk te kunnen werken en zo weinig mogelijk schade aan de wortels toe te brengen al is dit wel een erg moeilijke klus...
Op de wortels die toch beschadigd/geknipt werden heb ik een kleine hoeveelheid stekpoeder aangebracht, hopelijk brengt dit enig soelaas.
Ik hoop echt dat hij het overleeft, indien iemand hier extra tips naar verzorging toe kan aanhalen lees ik het graag!
Plannen zijn, afblijven en in leven houden de eerste 2 komende jaren en nadien voorzichtig vormgeven.
Grt,