Goede start. Je hebt wat spullen gekocht, en vraagt om advies voor je begint met werken. Top.
Nu de hamvraag: Wat wil je allemaal in een keer doen.
Je KAN zowel vormen als verpotten (Maar ik zou wachten tot het weer een keer geregent heeft; Het is nu veel te droog) en het wat afkoelt.
Je kan ook besluiten dat je de plant eerst wilt verpotten. Voordeel: De plant heeft veel loof, en kan daarmee snel weer wortels maken. Nadeel; De plant droogt makkelijker uit, en sterfte risico is hoger.
Andere optie is om de plant eerst te vormen. Dan pas in het voorjaar te verpotten. Ik denk dat ik die laatste optie zou nemen (Als ik niet zo eigenwijs was; Ik heb een maand oid geleden zelf zo'n stap gezet, en beiden tegelijk gedaan. De boom weet nog niet of hij gaat leven).
Als richting.. Kijk vooral NIET naar je boek. Dat ziet er uit als een boek van 20+ jaar oud. Bonsai is Europa is een stuk verder, en eisen aan goede bomen liggen wat anders.
Op deze pagina een mooi voorbeeld van een gelukte eerste vormgeving. Ik kan zo jouw stam niet inschatten; Misschien heb jij niet voldoende vlees op de stam om dit te halen.
www.bonsaimary.com/juniper-bonsai.html
De boom die ik bedoel: