patentam schreef : heeft dat een speciale reden dat je het verpotten doet rond/vanaf mei?
patrick
Hoi Patrick,
de reden waarom ik juniperussen wat later verpot dan loofbomen, is om deze reden:
Een groenblijver komt wat later in beweging na de winter dan de loofbomen.
Als je hem vroeger verpot heb ik gemerkt dat het herstel dan ook wat langer duurt.
Verpot ik hem wat later dus eind april/begin mei, dan is er reeds wat meer activiteit in de boom en is zn herstel periode korter.
Ik ben dit ook in enkele boeken tegengekomen en ook tijdens verenigingsbijeenkomsten werd dit vaak aangeraden. Sinds ik ze dus wat later verpot (in combinatie met wortelsnoei) merk ik dat ze sneller herstellen en ze beter groeien door het seizoen heen. Je hebt ook minder nazorg omdat het weer beter is.
Youri1995 schreef : Eigenlijk verpot ik de juniperus in het voorjaar als de knoppen bijna uitbotten
Ik weet niet wat voor juniperus je hebt, maar die van mij hebben geen knoppen ???
Ik heb 6 verschillende soorten allemaal alleen naaldachtig en/of schubachtig loof ????
Hank schreef : Zal niet op een paar weken aankomen denk ik.
In het vroege voorjaar (maart begin april) kan het s'nachts nog wel eens vriezen. heb je wortels gesnoeid dan zijn die nog wel wat fragiel.
dus in mijn beleving kunnen die paar weken wel degelijk een verschil maken.
maar dat is mijn persoonlijke mening en beleving.
Uiteraard is iedereen vrij om te verpotten wanneer ze willen.
Ik claim ook niet dat dit DE beste manier of enige juiste manier is, ik deel enkel mijn persoonlijke ervaring met een ieder die geïnteresseerd is.