Heb deze laatst gemaakt en ik verpot geregeld jeneverbessen en pinussen in de late zomer begin herfst.
Met succes tot nu toe wel met wat bescherming achteraf. En minder drastische snoei dan in het voorjaar.
Als ze maar genoeg tijd over hebben om te herstellen en voordat ze alles in hun wortels gaan opslaan.
Maar ja ik doe wel vaker gekkere dingen met m'n bomen en dat overleven ze ook...
![;) ;)](/media/kunena/emoticons/wink.png)
gelukkig.
Het is gewoon een kwestie van uitproberen. Ben er bijvoorbeeld achter dat mijn witte dennen het veel beter doen als ik ze laat verpot dan in het voorjaar.
Ze hebben dan genoeg tijd om hun wortels te herstellen en energie op te slaan voor de vorst intreed en dan genoeg rust tijdens het uitlopen in het voorjaar.
dat kost al genoeg energie. Bovendien kan er dan meteen bemest worden.
Een wat grotere die ik in het voorjaar verpot heb stopte z'n groei en stierf later die zomer. Vandaar dat ik het nu later in het seizoen doe.
Ligt ook een beetje aan de andere werkzaamheden die er verricht zijn vooraf aan de boom natuurlijk.
Een Parviflora snoeien en bedraden in de herfst is perfect, maar dan verpot ik hem het jaar erop.
Juiperussen is iets anders uiteraard maar ook daar zijn regels te breken.
Ieder z'n ding, Regels zijn er om als richtlijn te gebruiken in de praktijk moet je ze weleens een beetje aanpassen.
Pfff wat een lang verhaal weer haha.