Ik heb deze carpinus al een tijdje staan en het wordt tijd
om hem de juiste vorming te geven.
Ik twijfel alleen wat het beste is.
Ik overweeg om van de zijtak een jin te maken,
of moet de boom ingekort worden?
Hij is ongeveer 75 cm hoog.
Iemand een idee ?
Groet Jos
Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage. Log in of registreer om die te bekijken
Staat hij er nu zo bij? Dan helemaal niets doen, en er eerst voor zorgen dat de boom gezond wordt! Een jaartje met rust laten, en goed laten groeien, zou ik zeggen.
Zet maar een paar jaar in de volle grond. Iets dieper dan hij nu in de pot staat, wellicht verbetert de wortelvoet daardoor. Laat maar het hele groeisectoren volop groeien en snoei als het blad begint te verkleuren in de herfst alles er af.
De boom zal veel meer knoppen gaan maken en elk jaar meer loof en takken hebben. Na een paar jaar is er voldoende keus aan takken voor een eerste vorming.
Ik denk dat dit de snelste manier is om deze boom tot prebonsai om te vormen.
Als de boom een jaar in de volle grond echt goed gegroeid is ja. Zet je de boom nu in de volle grond, snoei dan tot enkele knoppen terug als het blad gaat vallen. Groeit de boom krachtig volgend groeiseizoen kan eind van t jaar alles er af.
Ik zou het verloop van de stam onderbreken door aan de splitsing bovenaan de linkse stam weg te halen. Dat is nu daar waar je de jin wilt maken.
Een jin of shari wordt trouwens ook niet op een haagbeuk gedaan omdat het hout te zacht is en dan binnen een paar jaar wegrot.
Voor nu zou ik de boom zo laten staan en in het voorjaar deze werken uitvoeren.
In het voorjaar dan iets dieper inplanten zodat de wortels die je nu ziet wat dieper komen en beter kunnen ontwikkelen. Dat inplanten kan zoals nu in een grote pot ofwel in de volle grond. Een goed doorlatend grondmengsel gebruiken zodat de kleinere wortels goed kunnen groeien.
De snoei doe je dan ook. Kan zelfs tegelijkertijd. Er zal dan een explosieve groei ontstaan en de grote snoeiwondes die mooi glad zijn afgewerkt groeien dan gemakkelijk dicht.
Wil je toch de vorm gebruiken zoals je het nu hebt zal je een saaie boom krijgen die naar links door helt en minder tapsheid krijgt.
Dat jin en haagbeuk niet samengaan wist ik niet,
bedankt voor de waarschuwing.
De tak verwijderen brengt inderdaad meer balans in de boom.
Ik ga er rekening mee houden bij het verder vormen van de boom.