Onderwerp:

Yamadori Pinus sylvestris 10 jaren 1 maand geleden #35541

• rravenho
  • rravenho's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 218
Ziet er goed uit. Ik neem aan dat dit niet de exacte voorkant van de boom is?
Afgaande op de foto kan de boom compacter en kleiner.
Hoe en waarmee heb je deze boom gemest afgelopen seizoen Co?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Co79

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Yamadori Pinus sylvestris 10 jaren 1 maand geleden #35543

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Lijkt een prima boom te worden.

Ik kan de boom niet van dichtbij bekijken, dus lasitg inschatten.. Heb je overwogen om de top er uit te halen, tot het punt waar de huidige yin begint? Zo op de foto is de top een beetje dynamisch in vergelijken met de rest van de stamlijn, en lijkt de boom de top niet nodig te hebben?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Co79

Yamadori Pinus sylvestris 10 jaren 1 maand geleden #35554

• Co79
  • Co79's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 54

rravenho schreef : Ziet er goed uit. Ik neem aan dat dit niet de exacte voorkant van de boom is?
Afgaande op de foto kan de boom compacter en kleiner.
Hoe en waarmee heb je deze boom gemest afgelopen seizoen Co?

Hé Ron, correct, ik heb de foto genomen op de voorzijde van de pot. De boom paste - ivm brede nebari - niet anders in de pot. De volgende foto zou de voorzijde beter moeten weergeven:

Nu is er meer beweging in de stam, de top komt naar voren en loopt niet naar links zoals de foto hiervoor. De ten-jin valt nu ook weg achter de top. In mijn optiek hoeft de boom nu niet compacter toch? Hoe zie jij dit?

Wat betreft bemesting: ik ben enkele weken na verpotting begonnen met 2 korfjes Abrakas en elke 2 weken daarna heb ik dit verder verhoogd met 2 korfjes per keer. Daarbij ook bio-alg en visemulsie. Deze laatste ook als naaldbemesting. Vanaf eind augustus bitterzout/magnesium.

Had je dit anders gedaan?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Yamadori Pinus sylvestris 10 jaren 1 maand geleden #35555

• Co79
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 54

leatherback schreef : Lijkt een prima boom te worden.

Ik kan de boom niet van dichtbij bekijken, dus lasitg inschatten.. Heb je overwogen om de top er uit te halen, tot het punt waar de huidige yin begint? Zo op de foto is de top een beetje dynamisch in vergelijken met de rest van de stamlijn, en lijkt de boom de top niet nodig te hebben?

Ik deel je mening Jelle maar de voorzijde is zoals hierboven aangegeven.. Zie mijn reactie op de post van Ron.

Yamadori Pinus sylvestris 10 jaren 1 maand geleden #35557

• rravenho
  • rravenho's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Co79 schreef :

Wat betreft bemesting: ik ben enkele weken na verpotting begonnen met 2 korfjes Abrakas en elke 2 weken daarna heb ik dit verder verhoogd met 2 korfjes per keer. Daarbij ook bio-alg en visemulsie. Deze laatste ook als naaldbemesting. Vanaf eind augustus bitterzout/magnesium.

Wie heeft jouw mijn bemestings strategie verteld? :lol:
Ik zag het al een beetje aan de intens groene kleur. Zeker de bio alg en visemulsie i.s.m. het magnesium werkt erg goed.
Volgend seizoen zou ik van de korfjes afstappen. Er gaat te weinig mest in en het droogt te snel uit om goed te fermenteren.
Beter zijn de mestzakjes, abrakas en een beetje spagnum werkt perfect.
Daar kan iets meer in, er kunnen er meer op het grondoppervlak en het scheelt vliegen.

Goede voorkant van de boom, ik denk dat er alles is uitgehaald wat er in zit. De top kan iets strakker en ronder maar verder netjes. Bij een volgende verpotting iets meer naar voren hellen, ik begrijp dat dit nu niet mogelijk was.
Volgens mij tordeert de levenslijn om de stam, ga je de shari nog doortrekken naar de jin?
Die stemvork van een luchtwortel links zou ik half doorkrassen en eind volgend seizoen wegknippen.
Komt het voetje ten goede.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Laast bewerkt: Post by rravenho.

Yamadori Pinus sylvestris 10 jaren 1 maand geleden #35560

• Co79
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 54

rravenho schreef :

Co79 schreef :

Wie heeft jouw mijn bemestings strategie verteld? :lol:
Ik zag het al een beetje aan de intens groene kleur. Zeker de bio alg en visemulsie i.s.m. het magnesium werkt erg goed.

Hahaha volgens mij komt dat intens groene eerder van mijn "optimaliseer foto"-optie op de iPhone. Maakt het loof net wat groener :cheer:

Volgend seizoen zou ik van de korfjes afstappen. Er gaat te weinig mest in en het droogt te snel uit om goed te fermenteren.
Beter zijn de mestzakjes, abrakas en een beetje spagnum werkt perfect.
Daar kan iets meer in, er kunnen er meer op het grondoppervlak en het scheelt vliegen.

Mee eens. Daarom had ik de mestkorfjes ook omgekeerd en er wat sphagnum bij gedaan. Wellicht handig om even aan te geven dat co79 = Marco. Ik was een tijd geleden bij je in de Bonsaihut op het moment dat Maarten heen en weer aan het rijden was in voorbereiding op zijn vertrek naar Japan. Ik heb toen ook die Carpinus betulus in de Gamma emmer van je gekocht :) Wanneer je je mij kan heugen, weet je ook vast dat ik een zakje met die mestzakjes heb gekocht van je. Gaat dus helemaal goed komen Ron! :)

Goede voorkant van de boom, ik denk dat er alles is uitgehaald wat er in zit. De top kan iets strakker en ronder maar verder netjes. Bij een volgende verpotting iets meer naar voren hellen, ik begrijp dat dit nu niet mogelijk was.
Volgens mij tordeert de levenslijn om de stam, ga je de shari nog doortrekken naar de jin?
Die stemvork van een luchtwortel links zou ik half doorkrassen en eind volgend seizoen wegknippen.
Komt het voetje ten goede.

Ook wat betref die wortel deel ik je mening. In het echt lijkt de wortel minder los te staan van de bodem zodat het eerder een verbreding van de nebari lijkt. Maar ik snap em.. De jin zal ik verder naar beneden doortrekken om wat meer optische beweging te krijgen in de stam. Er is echter geen shari, al lijkt dit op de foto wellicht wel zo te zijn.[

Laast bewerkt: Post by Co79.

Yamadori Pinus sylvestris 10 jaren 1 maand geleden #35561

• rravenho
  • rravenho's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Aaah Zo lastig met die aliassen. Maar dan snap ik dat alles goed komt. :whistle:

Inloggen Registreren
Cron Job Starts