Onderwerp:

Yamadori Pinus sylvestris 10 jaren 10 maanden geleden #29830

• Co79
  • Co79's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 54

Jeffrey van de pol schreef : Wat een gezeik om tak zetting deze boom is perfect bedraad en eruitgehaald wat mogelijk was.
Boom moet in de toekomst nog verder ontwikkelen en er zullen nog wel takken verwijderen.

Amen ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Yamadori Pinus sylvestris 10 jaren 10 maanden geleden #29833

• AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 188

Jeffrey van de pol schreef : Wat een gezeik om tak zetting deze boom is perfect bedraad en eruitgehaald wat mogelijk was.
Boom moet in de toekomst nog verder ontwikkelen en er zullen nog wel takken verwijderen.

er mag toch over de boom gepraat worden en wat sommige mensen minpunten en pluspunten vinden? of moet iedereen enkel pluspunten van bomen opnoemen en voor de rest niets zeggen?

ik begrijp wel waarom er minder en minder posts zijn, als mensen al helemaal geen opbouwende commentaar meer verdragen

zelf vind ik takken zoals bij deze boom niet storend.. in de natuur zie je het constant en soms kan je gewoon niet anders..
het KAN eventueel wel voor een storende verdikking van de stam zorgen soms, maar als dit niet het geval is zie ik het probleem niet..
maar net zoals een boom pisbogen, wielen, rechte stukken,… kan hebben.. als het niet stoort aan het beeld en evenwicht van de boom is er toch geen probleem?

ik vind dit een leuke boom en met opvolging kan dit zeker een mooie bonsai worden binnen zijn collectie later..

Laast bewerkt: Post by AlexW.

Yamadori Pinus sylvestris 10 jaren 10 maanden geleden #29835

• Jeffrey van de pol
  • Jeffrey van de pol's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 58
Het gaat er niet om dat er opbouwende kritiek gegeven mag worden maar pisboogen en verkeerde vertakking vindt ik op deze boom niet van toepassing zeker niet in deze stadium. Ik zeg ook niet dat deze boom nu perfect is. Maar om te praten over vertakkingen via foto. En zoals ik al eerder zij de boom is in beginstadium en daar zal nog best wat takken gesnoeid worden en zo vlug krijg je geen verdikking. We zullen deze boom over een tijdje wel weer eens zien hoop ik en als er dan foto's van meerdere zijde zijn gemaakt. Ik hoop ook dat er hier meer van deze bomen getoond worden!

Laast bewerkt: Post by Jeffrey van de pol.

Yamadori Pinus sylvestris 10 jaren 10 maanden geleden #29855

• boess2k
  • boess2k's Profielfoto
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 6

Jeffrey van de pol schreef : Het gaat er niet om dat er opbouwende kritiek gegeven mag worden maar pisboogen en verkeerde vertakking vindt ik op deze boom niet van toepassing zeker niet in deze stadium. Ik zeg ook niet dat deze boom nu perfect is. Maar om te praten over vertakkingen via foto. En zoals ik al eerder zij de boom is in beginstadium en daar zal nog best wat takken gesnoeid worden en We zullen deze boom over een tijdje wel weer eens zien hoop ik en als er dan foto's van meerdere zijde zijn gemaakt. Ik hoop ook dat er hier meer van deze bomen getoond worden!

zo snel krijg je geen verdikking ? ik veronderstel dat die wel wat kan dikken op een groeiseizoen niet? jeffrey ?

Yamadori Pinus sylvestris 10 jaren 10 maanden geleden #29862

• Jeffrey van de pol
  • Jeffrey van de pol's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 58

boess2k schreef :

Jeffrey van de pol schreef : Het gaat er niet om dat er opbouwende kritiek gegeven mag worden maar pisboogen en verkeerde vertakking vindt ik op deze boom niet van toepassing zeker niet in deze stadium. Ik zeg ook niet dat deze boom nu perfect is. Maar om te praten over vertakkingen via foto. En zoals ik al eerder zij de boom is in beginstadium en daar zal nog best wat takken gesnoeid worden en We zullen deze boom over een tijdje wel weer eens zien hoop ik en als er dan foto's van meerdere zijde zijn gemaakt. Ik hoop ook dat er hier meer van deze bomen getoond worden!

zo snel krijg je geen verdikking ? ik veronderstel dat die wel wat kan dikken op een groeiseizoen niet? jeffrey ?

Dat hangt van meerdere factoren af, weer, bemesting en nijpen van kaarsen.
Je kunt dan juist de takken gebruiken om te verdikken (offer tak).
En je boom goed in de gaten houden vooral augustus en september wanneer de verdikking plaats vindt maar dat moet je toch al om te zorgen dat het draad niet te ver in groeit.

Laast bewerkt: Post by Jeffrey van de pol.

Yamadori Pinus sylvestris 10 jaren 10 maanden geleden #30008

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Val er even halverwege in.

Los van deze den, die er in mijn ogen prima uitziet..

Wat verstaan jullie onder een pisboog, en waarom is het een probleem? Als ik naaldbomen in het bos bekijk, zie ik het gros van de takken in bochten afhangen, als dan niet haaks op de stam beginnende. Dus een gloooiende takvorm is in mijn ogen natuurlijk. Of bedoelen jullie iets anders?

Yamadori Pinus sylvestris 10 jaren 10 maanden geleden #30260

• RubenBouwmeester
  • RubenBouwmeester's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 40
mag ik?

Yamadori Pinus sylvestris 10 jaren 1 maand geleden #35538

• Co79
  • Co79's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 54
Update:

een weinig spannende update inzake mijn P sylvestris yamadori. Begin dit jaar is zij uit zijn plastic container gehaald. Van tevoren niet wetende hoeveel wortels te kunnen verwijderen, had ik een schaal met een diepte ongeveer de helft van de container waar ze in stond. Gezien de staat van de wortelkluit hebben we maar minimaal aantal wortels verwijderd. Hierdoor kwam hij redelijk hoog in zijn huidige pot te staan. Maar ach, het is een trainingspot en voor de komende 3 jaar staat ie goed in deze schaal.
Qua groei heeft ie duidelijk moeten herstellen van de verpotting. De groei is niet uitbundig, maar voldoende. Er heeft ook goede takverdikking plaats gehad, natuurlijk vooral in de top. Ik ga er vanuit dat ie vanaf start seizoen 2015 wat groei betreft wel zal bijtrekken.
Bij deze een foto van hoe hij er nu bij staat:

To be continued..

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Yamadori Pinus sylvestris 10 jaren 1 maand geleden #35539

• dea
  • dea's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 901
Looking good.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Co79

Yamadori Pinus sylvestris 10 jaren 1 maand geleden #35540

• ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 266
Ik zat net even alles terug te lezen... Pisbogen, wielen, verdikkingen...whatever. ;)

Vind hem er super uit zien al Co kan alleen nog maar beter worden!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Co79

Inloggen Registreren