Ok bedankt voor het advies Leatherback. Ik had niet gedacht aan die groeibobbels aan de zijkant van de stam van al die nieuwe scheuten. En de takken zijn inderdaad snel dik, 1 jarige scheuten zijn al snel 0,5-1cm dik dus bezemstijl is dan een no-go.
En ja ik weet dat het nooit een echte bonsai kan worden maar dit is gewoon een leuk projectje voor erbij. Bovendien zijn de meeste bonsai projecten die wij hobbyisten op deze site hebben verre van topkwaliteit
maar dat maakt de uitdaging om er toch nog wat van te maken alleen maar groter op.
Nog even twee vraagjes:
Zal ik nu gewoon met een concaaftang de takken en onstane bobbels (zover mogelijk) verwijderen en dus alleen de dikste tak overhouden?
Kan ik misschien een geul graven naast de kastanje, om dan vervolgens vanaf die geul met een boomzaagje proberen de penworten door te zagen? Ik heb hem al eens rondgestoken zodat hij als het goed is wat meer fijne wortels dichtbij de stam heeft gemaakt. En voor die ene tak die ik overlaat heeft hij geen penwortel nodig die hoort bij de 3 meter hoge kastanje die het voorheen was?