@ruben haha nee dank je ik heb al 12 jaar in de keuken gestaan, vind het wel even genoeg nu
Een kleine update;
Vandaag Naar Deshima geweest om met TJ aan de Juniperus te werken en gelukkig was de Japanse meester Masashi Hirao er ook.
Die sprong na zijn eten meteen op om de boom en mijn tekeningen eens goed te bekijken en alle opties uit te leggen.
Daarna nog even met TJ het plan doorgenomen en nogmaals alle opties goed bekeken.
Heb een hoop geleerd van beide heren trouwens.
Uiteindelijk hebben we gekozen om de boom om te draaien en de kant met het dode hout op de basis als voorkant te nemen.
Ikzelf en TJ vonden de eerder gekozen kant mooi vanwege de beweging in de levensaderen en de Nebari Maar Masashi legde uit dat een boom een karakter heeft en dat het meest interessante is aan een boom.
Het dode hout en Jins en het evenwicht tussen dood en levend hout zal uiteindelijk balans brengen en de boom het interessantst maken om naar te kijken.
Hij zal een stuk compacter worden dus de top word stevig op zij plek gebogen met de tijd, die is nu nog veel te hoog.
De boom word ook ietjes naar achter gekanteld zodat het dode hout beter zichtbaar word en de onderste takken zijn gesnoeid en Jins zijn al ingekort.
De stam was ik al mee bezig, maar is schoon gemaakt en er zijn een aantal shari's toegevoegd.
Het feit dat de Nebari aan deze kant minder interessant is is geen probleem omdat bij Jeneverbessen de Nebari niet belangrijk is vertelde Masashi.
Sommige topstukken hebben er niet eens 1 die zichtbaar is of word bedolven onder het mos.
De kracht ligt hem dus in het karakter van de boom en de beweging van de stam en takken die vanaf deze zijde eerst naar beneden gaan en weer omhoog.
Gekozen voor de niet makkelijke kant maar wel de meest interessante.
Stam voor het bewerken.
Stam schoon gemaakt en wat shari's toegevoegd.
Een overzicht van de nieuwe voorkant.
De komende tijd ga ik het dode hout bewerken en de onderste loofpartijen bedraden.
De top word nog een heel project omdat er of stevige buig ingrepen gedaan moeten worden of radicaal gesnoeid.
Ik ben er nog niet over uit wat het mooiste zal zijn dus daar ga ik nog eens rustig over nadenken.
Maar wel een hele eer om advies te krijgen en ideeen van TJ en Masashi gebeurd ook niet iedere dag.
Word vervolgd....