Onderwerp:

Shimpaku project voor komend jaar. 11 jaren 5 maanden geleden #23045

• ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 266
Idd vrij prijzig loop anders eens langs bij een kweker dan krijg je en indruk van de prijs. Ik ben er niet zo van om met prijzen te gaan gooien op het forum namelijk. ;)
Sorry.
Aar hij is idd geïmporteerd en vanavond word er aan geklust dus na vanavond post ik wat meer foto's over de progressie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Shimpaku project voor komend jaar. 11 jaren 5 maanden geleden #23046

• GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 146
!! Yeah !! :P

Shimpaku project voor komend jaar. 11 jaren 5 maanden geleden #23057

• RubenBouwmeester
  • RubenBouwmeester's Profielfoto
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 40
Dagje ruilen?
Jij in de keuken en ik met jouw jeneverbes?

Ben benieuwd.

gr

Shimpaku project voor komend jaar. 11 jaren 5 maanden geleden #23059

• ChrisV
  • Platinum Member
  • Platinum Member
@ruben haha nee dank je ik heb al 12 jaar in de keuken gestaan, vind het wel even genoeg nu ;)

Een kleine update;

Vandaag Naar Deshima geweest om met TJ aan de Juniperus te werken en gelukkig was de Japanse meester Masashi Hirao er ook.
Die sprong na zijn eten meteen op om de boom en mijn tekeningen eens goed te bekijken en alle opties uit te leggen.
Daarna nog even met TJ het plan doorgenomen en nogmaals alle opties goed bekeken.
Heb een hoop geleerd van beide heren trouwens.

Uiteindelijk hebben we gekozen om de boom om te draaien en de kant met het dode hout op de basis als voorkant te nemen.
Ikzelf en TJ vonden de eerder gekozen kant mooi vanwege de beweging in de levensaderen en de Nebari Maar Masashi legde uit dat een boom een karakter heeft en dat het meest interessante is aan een boom.
Het dode hout en Jins en het evenwicht tussen dood en levend hout zal uiteindelijk balans brengen en de boom het interessantst maken om naar te kijken.

Hij zal een stuk compacter worden dus de top word stevig op zij plek gebogen met de tijd, die is nu nog veel te hoog.
De boom word ook ietjes naar achter gekanteld zodat het dode hout beter zichtbaar word en de onderste takken zijn gesnoeid en Jins zijn al ingekort.
De stam was ik al mee bezig, maar is schoon gemaakt en er zijn een aantal shari's toegevoegd.

Het feit dat de Nebari aan deze kant minder interessant is is geen probleem omdat bij Jeneverbessen de Nebari niet belangrijk is vertelde Masashi.
Sommige topstukken hebben er niet eens 1 die zichtbaar is of word bedolven onder het mos.
De kracht ligt hem dus in het karakter van de boom en de beweging van de stam en takken die vanaf deze zijde eerst naar beneden gaan en weer omhoog.
Gekozen voor de niet makkelijke kant maar wel de meest interessante.

Stam voor het bewerken.

Stam schoon gemaakt en wat shari's toegevoegd.

Een overzicht van de nieuwe voorkant.

De komende tijd ga ik het dode hout bewerken en de onderste loofpartijen bedraden.
De top word nog een heel project omdat er of stevige buig ingrepen gedaan moeten worden of radicaal gesnoeid.
Ik ben er nog niet over uit wat het mooiste zal zijn dus daar ga ik nog eens rustig over nadenken.
Maar wel een hele eer om advies te krijgen en ideeen van TJ en Masashi gebeurd ook niet iedere dag. :woohoo:
Word vervolgd....

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: dea, knoep

Laast bewerkt: Post by ChrisV.

Shimpaku project voor komend jaar. 11 jaren 5 maanden geleden #23060

• knoep
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 348
ey chris top jonge.

mss moet je ook eens je boom mee nemen naar een workshop van hotsumi. kerel kan er ook wat van.

wacht wel met jin vloeistof na het kuisen van je dood hout. een jaartje de natuur zijn werk laten doen en dan jinseal is meestal veel mooier en natuurlijker ogend.

maar echt mooie boom

Shimpaku project voor komend jaar. 11 jaren 5 maanden geleden #23061

• AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 188
mooi resultaat tot dus ver Chris.. wordt zeker een top boom..

en voor de mensen die er steeds om vragen hoeveel zoiets nu juist kost.. wel, heel veel hangt af van leverancier tot leverancier.. maar een boom van deze ouderdom met zoveel potentieel mag je toch rekenen dat je er makkelijk een maandje voor mag gaan werken..

bij mij is dit momenteel nog niet aan de orde, maar ik hoop wel dat ik in de toekomst ook zo eentje in huis kan halen.. als mijn vrouw het toelaat, want het is wel een hele investering natuurlijk..

Shimpaku project voor komend jaar. 11 jaren 5 maanden geleden #23063

• ChrisV
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Dank u Vandaag ga ik beginnen met bedraden van de onderste tak en wat freeswerk op het dode hout doen. En idd Knoep de naam is ook al een paar keer door mijn hoofd geschoten, maar vernam dat hij regelmatig niet in NL is?!

Eigenlijk is dit een project wat ik samen met Tj doe hij zorgt al 8 jaar voor de boom nadat ie geimporteerd was (zie je maar hoelang het kan duren voordat het stressloof geheel uitgegroeid is en vervangen is door geschubt loof)
TJ weet dan ook heel veel van de boom en dat is natuurlijk altijd een pre. Hij heeft er 8 jaar naar kunnen kijken en bestuderen wat allemaal ten goede komt in het proces.
Het is idd een hele investering waar een hoop tijd in gaat zitten. Na een jaar zal die zijn eerste vorm hebben en goed op weg zijn, maar pas na een paar groei seizoenen zal die echt in de buurt komen van wat ik eigenlijk voor ogen heb en eventueel op een Tentoonstelling komen te staan.

Het is niet als andere projectjes die ik binnen een paar uur kan vormen.
"Adopt the pace of nature, her secret is patience" is een mooi motto voor dergelijk materiaal.

Shimpaku project voor komend jaar. 11 jaren 5 maanden geleden #23083

• Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 247
Op die tweede foto is goed te zien hoe mooi die stam wordt na het schoonmaken.
Dat doe ik zelf ook - al heb ik daarvoor nooit echt een techniek geleerd.
Ik haal voorzichtig het loszittende schors weg om de mooiere rood-bruine stam er onder zichtbaar te maken.

Op Youtube zie ik dat dat wel 'ns met een staalborstel gedaan wordt. Zelf doe ik dat niet; ik zat gisteren met m'n nagel al op het groen (stukje van 2x2mm, oppervlakkig en geen schade, dus geen drama) en durf dat gewoonweg niet. Heb het verder met een oude tandenborstel gedaan.

Ik ben eigenlijk nieuwsgierig hoe het wel moet. Kun je daar wat over vertellen?
En: gebruik je ook olie? Ik heb dat zelf ook nooit gedaan, maar heb wel 'ns het resultaat er van gezien en dat zag er erg mooi uit.

Shimpaku project voor komend jaar. 11 jaren 5 maanden geleden #23084

• Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 247
Gelijk even Googelen natuurlijk: Walnootolie uit vers gestampte walnoten in een sok, bijvoorbeeld :)

bonsaitonight.com/tag/walnut-oil/

Shimpaku project voor komend jaar. 11 jaren 5 maanden geleden #23086

• ChrisV
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Het schoonmaken is niet heel moeilijk alleen erg tijdrovend omdat je vrij voorzichtig moet zijn idd.
Bij kleinere jongere bomen is getallen een kwestie van de losse velletjes bast loshalen, maar bij oudere bomen zoals deze is het echt een schors.

Dus voorzichtig los maken met een mesje kan bijv. De bast en onderliggende lagen zijn vrij dik dus het moet wel heel gek lopen als je het cambium raakt. Grove delen kan je dan idd met een staalborsteltje doen om oude stukken die niet helemaal los gekomen zijn alsnog te verwijderen.
Dan gebruik ik schuurpapier met een hele fijne korrel minimaal 320. Kan je op zo'n boom schuren wat je wil maar je komt er toch niet doorheen.
Gebruik het zelfs bij de kleinere jongere juniperussen, maar dan moet je wel iets voorzichtiger te werk gaan.
Daarna goed laten drogen en inwrijven met walnoot olie of zonnebloemolie.

In het begin ziet het er erg rood en donker uit maar na 1 of 2 weken is het al een veel lichtere bruine kleur.
Zal in deze dagen wel een paar juniperussen als voorbeeld posten in de topic 'Tuin en projectjes'

Laast bewerkt: Post by ChrisV.
Inloggen Registreren
Cron Job Starts