Vandaag heb ik hem dan opgehaald een boom waar ik zolang van droomde om in mijn collectie te hebben.
Een grote shimpaku/sarengetii juniperus. De eerste keer dat ik hem zag dacht ik al WOW
Er gebeurd heel veel in de boom en de stam heeft een hele duidelijke dikke levensader die na wat werk mooi zichtbaar gaat worden.
Het is een geimporteerde yamadori Teunis Jan had er meerdere en hij legde uit dat het probleem de eerste jaren met deze bomen na het importeren was dat ze vaak 60% of zelfs helemaal vol zitten met naaldachtig stress loof.
Hij liet me een voorbeeld zien van 2 andere waarvan er 1 bijna helemaal alleen maar naalden had.
Dit is een volkomen normale reactie Na het uitgraven en importeren van oudere Yamadori Juniperus en word veroorzaakt doordat de boom volledig uit balans is.
Zoals de meeste wel weten mag je nooit meer dan 10% van dat loof verwijderen tenzij er al weer een overvloed van geschubt loof zit. Doe je dat wel word het alleen maar erger. Deze boom heeft ie als eerste een aantal jaar rustig behandeld en zit weer vol geschubt loof, maar ook nog stress loof.
Omdat deze het zo goed doet kan er in de komende maanden zo'n 50% van verwijderd worden.
Heb met Teunis Jan afgesproken dat we in een tijds bestek van een jaar samen de boom onderhanden nemen vormen frezen etc en uiteindelijk volgend jaar verpotten in een passende pot.
De bedoeling is dan ook om hem uiteindelijk op een tentoonstelling te kunnen laten zien.
Dus dit topic zal ik komend jaar blijven updaten. Word VET!
voorbeeld van hoe het stressloof langzaam word vervangen door het geschubte loof.