dea schreef :
MarloesRixt schreef : Welke grond is beter? En waar is deze te verkrijgen? Hier in Friesland ken ik namelijk geen bonsai winkels.
lees je eerst goed in.
Beste Marloes,
vooral dit wat Dea en meerdere mensen reeds zeiden.
we zeggen dit niet om te ontmoedigen, en soms kan het nogal cru overkomen, maar dat is nu eenmaal de beste start.
LEES eerst zoveel mogelijk..
zelfs indien je bv een boom koopt, VOOR je er nog maar 1 tak afsnoeit of vormt of gelijk wat, laat die boom even staan, en lees je in over de soort en hoe deze als bonsai te behandelen, vormen, substraat, wanneer verpotten, etc, etc, etc.
het eerste wat je namelijk zal moeten doen, is je boom leren kennen.. leren water geven.. leren hoe je hem kan laten overleven..
zoek maar eens na wat de meeste leerlingen in Japan moeten doen de eerste jaren dat ze les volgen bij de grootmeesters..
allemaal wel akkoord dat dit het beste is op goodkoop materiaal.. en eens je dat onder de knie hebt zal vanzelf de drang naar beter materiaaal wel toenemen..
wat ik wel bedoelde met mijn vorige commentaren, ook naar andere mensen toe is:
je kan gerust van regels afwijken eens je alles kent en weet, maar zolang je nog een beginner bent, leer je het best door je zowat aan de algemene regels te houden.. en dat geld voor heel veel zaken in het leven, niet enkel voor bonsai..
veel plezier ermee