Oke vandaag bij TJ bij Deshima geweest. Nog nooit geweest, maar ik moet zeggen beste shop die ik ken. Super hartelijk ontvangst gehad Bakkie koffie en zulke mooie dingen daar.
TJ is ook echt een gouden kerel dus even een klein beetje reclame maken.. Bij deze zou ik zeker eens bij hem langs gaan.
Ging daar dus heen om een pot voor de parviflora te vinden en te vragen over het verpotten of dat kan en wat te doen als nazorg etc.
Toen ik de boom liet zien complimenteerde TJ me op de vorming en vond het een erg mooie boom (wat ik van zo iemand natuurlijk super waardeer) en kwam meteen met allerlei pot suggesties. Er stonden op een gegeven moment 10 potten omheen en bij alles gaf hij zijn visie en advies.
Uiteindelijk gekozen voor een niet te formele opvallende schaal van Bryan Albright die mooi mee kleurt met de stam en niet afleid van de boom.
@Dea; Over het verpotten. Bij deze boom was het zeker nodig aangezien de grond aardig dicht was en de wortels plus schimmel zelfs onderuit de pot groeide. Het feit dat ik hem net bedraad had maakte niet veel uit aangezien ik geen drastische en extreme buigingen heb gemaakt.
Mocht dat wel het geval zijn kan de boom door de wortels geen suikers etc opnemen om de bast met scheurtjes door het buigen te repareren en kon het wel fout gaan.
Maar gelukkig kon het bij deze wel. Ik kreeg ook een organisch bodem goedje mee, zwarte korreltjes die je door je grondmengsel mengt met spoorelementen etc erin. En dat spul zorgt er voor dat er binnen een paar weken genoeg schimmels in de grond zitten voor de wortels om zich weer makkelijk mee te voeden.
Ook was het advies niet teveel oude grond te verwijderen zo'n 30% en een aardige kluit vlakbij de stam te laten zitten.
Hij staat nu in 40%akadama en 60% kiryu en na het verpotten uit middagzon houden voor een week en goed bladbemesten met oa visemulsie om de wortels te helpen die weinig kunnen opnemen.
Zo zou het dus allemaal goed komen.
Trainingspot zat vast en heb ik kapot gemaakt om de boom die niet verankerd was eruit te krijgen.
En de wortels aan de zijkant en onderkant uitgekamt uiteindelijk
gisteren in de zon in de trainingspot
En in zijn nieuwe pot
Een poging de plateaus een beetje op de foto te krijgen
Een mooie foto maken zodat ie overkomt als in het echt is erg moeilijk dus dat ga ik morgen nog een keer proberen op deze foto's oogt ie wat rommelig en ongebalanceerd maar in het echt is ie poepiestrak haha
Lang Verhaal geworden maar er is nog meer dus even een nieuwe postje maken