idd, die nietjes lijken me niet zo handig/slim... gaat voor problemen zorgen als de stammetjes verdikken. (zijn ze wel RVS?? meestal niet, dus gaat het roesten. en roest en bomen... vul zelf maar in)
Over voeding:
ook weer heel persoonlijk, ieder heeft er zijn mening over en ervaringen mee.
Ik kan en zal slechts enkel uit eigen ervaringen spreken:
Ik gebruik vnl organisch, dus korrels (biogold, of overige vaste mest van DCM, EcoStyle, Asaf, ...whatever).
Vaste mest verbetert de bodemstructuur, vloeibare doet dit niet zozeer, iig in veel mindere mate.
Vloeibare mest moet je ook dagelijks geven en na een regenbui is het meeste er weer uit. Bij vaste heb je dit niet, aangezien er steeds bij elke giet-/regenbeurt er een beetje wordt afgegeven. (handig voor mij, aangezien ik lui ben....)
Ik gebruik wel vloeibare als bladbemesting (visemulsie, algenextract, HB101) na een verpotting, bij coniferen, na vorming etc en PK 10-10 na de zomer om de boom voor te bereiden op de winter.
Verder probeer ik ook af en toe te wisselen van merk, samenstelling van de vaste mest, aangezien de bomen er anders aan wennen en dan minder gaan opnemen (waarom weet ik niet....zal denk ik net zo werken als ons lichaam/spieren: doe je een jaar lang dezelfde oefeningen met dezelfde gewichten, dan zul je er minder van merken. Wissel je elke week van oefeningen en met verschillende gewichten, dan moet je lichaam weer zn best doen en groeien je spieren)
Tot slot: zieke en/of zwakke bomen voed ik NOOIT. Pas als er nieuwe en gezonde groei in de boom zit, begin ik met voeden.