vorige week deze boom meegenomen naar de vereniging. daar hebben ze me aangeraden om hem wat uit te dunnen zodat er dichter bij de stam meer licht kan, ook is het belangrijk dat de onderste takken sterk worden want ik zou deze nog kunnen verliezen doordat de top zo sterk is.
ik dacht dat de boom best verpot werd doordat deze nog in kwekersgrond zit maar blijkt niet nodig. ze hebben me verteld dat deze boom waarschijnlijk net uit volle grond komt voor verkoop en het dus beter is de wortels wat met rust te laten, zo kan er meer aan loof gewerkt worden.
terwijl het uitdunnen wat stekjes genomen die het hopelijk goed gaan doen. ze staan op drie verschillende plaatsen in huis om wat uit te proberen.
heb ongeveer 20 stekken, een zou het toch moeten redden hoop ik. ^^
bonsai is rustgevend om naar te kijken maar zeker niet om aan te werken! als beginner kan ik zo ge-enerveerd worden terwijl ik bezig ben. (na 2uur) takken breken, verkeerd snoeien, twijfelen,... een echt monnikenwerk dus.
ALS het beter weer wordt hoop ik duidelijke verbetering/groei te zien in onderste takken want dit is zeer belangrijk. nieuwe knoppen kunnen ook geen kwaad