Kastanjes in volle grond bloeien pas na 10, 15 jaar. Het zou moet niets verbazen als dat in een pot nog langer duurt.Dus tenzij je een boom van 15+ jaar hebt, is het niet verassend geen bloemen te hebben.
Een beetje zoeken leidt me tot een andere voorzichtige conclusie. Bij het zoeken naar een bloeiende kastanje bonsai kom ik geen enkele foto tegen. Wel kom ik op de site van Walter Pall die ook een kastanje heeft/had staan. Ook daar geen bloeiende. Wellicht is het zo dat de technieken die nodig zijn om de boom iets onder controle te houden qua groei ertoe leiden dat de book geen bloemknoppen zet. En naturlijk, als je de hele winter de eindknoppen van alle takken haalt, heb je zowieso geen bloemknoppen meer over in het voorjaar. Die worden immers in de zomer ervoor aangelegd.
Bij meidoorns is het belangrijk de snoei correct door te voeren. Waterloten er uit. (STerker nog: Voorkomen dat er waterloten kunnen vormen door de stam schoon te houden). In de loop van het voorjaar terugsnoeien tot 2 bladeren als de takken beginnen af te harden. En dan pas missen in de winter, rond feb. de boom weer in model te brengen. Dat zou, bij oudere bomen, tot bloei moeten leiden. Meidoorn bloeit op kortloten, welke jaar na jaar weer bloemen dragen. Dus als bloeiende kortloten gevormd zijn, moet je oppassen deze niet uit te snoeien.