heeft er iemand ervaringen met deze soort?
is deze van verzorging en eigenschappen hetzelfde dan andere iepen, zoals goed uitlopen, zelfs op ouder hout, na zware snoei, snel groeien, etc,.. ?
ik heb over deze soort maar bitter weinig info gevonden op het net, behalve dan dat ie een zwaar wortelgestel heeft en heel veel drinkt en een redelijk sterke soort is die jammer genoeg door de iepenziekte ze goed als uitgestorven is in het wild..
ik heb deze vandaag even onder handen genomen aangezien er, ondanks de algemene vorm van de kruin, toch wel wat zaken waren die niet echt goed waren..
zo waren er toch wel wat takken die naar binnen groeiden en waren er zelfs enkele takken die bv ergens links van de stam halfwege de kruin begonnen en dan helemaal naar rechts liepen, dwars door de kruin..
die takken heb ik reeds weggehaald en het geheel is nu iets luchtiger..
ook heb ik de onderste 2 takken iets naar beneden gespannen, aangezien die redelijk omhoog liepen vanaf de stam, terwijl de takken hoger op de boom mooier horizontaal liggen..
het zal nog heel wat jaren duren eer de wir-war eruit is en de boom een mooie "winter" structuur zal hebben..
er staan precies heel wat knoppen op de takken, dus hopelijk lopen deze goed uit later en kan ik een mooie tak structuur opbouwen..
verder ga ik er tot de lente niets meer aan doen, en dan als de boom begint uit te lopen volgend jaar, eens verder snoeien, bedraden, verpotten en wortels onder handen nemen..
verder heb ik vandaag wel nog iets gemerkt dat hopelijk geen verdere gevolgen heeft:
nadat het nest zwerfkittens mijn potentilla reeds eens aangevallen had, hebben ze vrijdag nacht ook deze te grazen gehad..
de boom stond op mijn tuintafel, en zaterdag ochtend hing hij ondersteboven tussen 2 stoelen, gelukkig zonder gebroken takken of wortelbeschadiging
wel heb ik vandaag pas gezien dat 1 van de kittens zijn nagels in de stam heeft gezet op 4 plaatsen en de bast is licht beschadigd.. dit was mij eerder nog niet opgevallen, tot ik vandaag dus de boom begon op te schonen.. gelukkig is het aan de achterkant van de boom..
ik ga dringend die 4 monstertjes eens moeten vangen en ergens bij een boer afzetten..