Onderwerp:

eerste junip chinensis blaauw (tuincenter) 12 jaren 5 maanden geleden #11125

• jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 35
eind maart heb ik mijn eerste juniperus chinensis gekocht. momenteel enige die ik heb. door ik nog nooit naar echte bonsaikweker ben geweest komt al mijn materiaal van tuincenters. :(
de reden waarom ik deze op forum zet is een soort tijdlijn maken voor mij en voor andere om van te genieten/leren.

het eerste wat ik deed was stuk van pot afknippen en grond verwijderen tot ik aan wortelvoet ben.
sinds hij in mijn bezit is heb ik hem samen met sensei twee snoeibeurten gegeven met een maand tussen. blijkbaar mag je van een chinensis niet teveel in een keer afsnoeien, toch in kouder klimaat. tijdens de snoei heb ik een voorkant bepaald en een top die mag doorgroeien.

een ontwerp heb ik nog niet. het idee is het loof dichtbij de stam meer licht geven zodat dit sterker wordt en ik dan daarmee aan de slag kan gaan.
hopelijk kan ik volgende maand aan een specifieke takselectie beginnen want nu staan er veel te veel takken aan, genoeg jinervaring allesinds. ^^

enjoy
grts jeroen

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: eerste junip chinensis blaauw (tuincenter) 12 jaren 5 maanden geleden #11126

• jeroen03
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 35
nu heb ik tijdens mijn youtubezoektocht een filmpje gevonden van graham potter. hier spreekt hij over het binnenste zwakke en buitenste sterke loof snoeien om de boom een gelijke groei te geven.

zou ik dit al toepassen bij mijn boom of word dit beter enkel gedaan bij bomen die meer tot stand zijn gekomen?
tuurlijk weet ik dat ik sinds een maandje (niet lang dus) gesnoeid heb om licht te maken, dus het zwakke loof zou ik niet snoeien want dit kan nog versterken. nu het sterke loof snoeien lijkt me slim om te snoeien omdat die sterke toppen groei afnemen van het zwakke. klopt dit beetje of niet?

Re: eerste junip chinensis blaauw (tuincenter) 12 jaren 5 maanden geleden #11127

• ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 266
Leuk materiaal. Idd veel dikke takken waar weinig mee gedaan kan worden. Maar gelukkig ook heel wat secundaire vertakking al zag ik. Op foto 5of5 zie ik wel wat mogelijkheden. Het hoofdstammetje en evt de dikke naar rechts groeiende tak zouden een prima basis zijn om een mooi boompje uit te vormen.
Ik zou hem wel eerst een tijdje vrij laten groeien om meer loof te krijgen en een betere vertakking voordat je begint met vormen. Dat is het resultaat ook een stuk geloofwaardiger meteen.
Succes en ben benieuwd hoe deze zich ontwikkeld. Gaat iig al de goede kant op.

Re: eerste junip chinensis blaauw (tuincenter) 12 jaren 5 maanden geleden #11131

• dea
  • dea's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 901
bij coniferen en naaldbomen moet je echt in jaren denken en niet in maanden. Ze groeien veel trager dan loofbomen. houdt daar rekening mee.

de takken die je nu helemaal kaal hebt en jin van wilt maken, zou ik nu al helemaal strippen, dus de bast verwijderen. dit gaat namelijk makkelijker als er nog wat sap onder de bast zit. Is dit eenmaal helemaal uitgedroogd, dan gaat het veel lastiger.

als je hem nu al 2x dit jaar flink gesnoeid hebt, zou ik hem echt de rest van dit jaar laten rusten en pas volgende zomer (dus ongeveer een jaar vanaf nu) pas weer gaan kijken wat er weg te snoeien valt en hoe je hem kunt vormen.
In de tussentijd kun je goed over een toekomstbeeld nadenken.

Toch heeel knap gevonden dit exemplaar als ie bij een tuincentrum vandaan komt.
Kijk ook eens bij een boomkweker, daar staat ook vaak leuk materiaal en beter dan de meeste tuincentra.

eerste junip chinensis blaauw (tuincenter) 12 jaren 1 maand geleden #13893

• jeroen03
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 35
vorige week heb ik deze chinensis toch bijgesnoeid. het struikje zag er zeer gezond uit en kon wel een verdunning van het loof gebruiken. nu zal het onderste loof meer zonlicht krijgen om te groeien. ook hoop ik op wat nieuwe knoppen op het oude hout want er zijn nog steeds teveel grote kale takken die een doorn in het oog zijn. :D terwijl deze boom bedraad en de takken goed gespreid in alle richtingen.
de afgeknipte takken heb ik niet ontschorst maar behandelt met wondpasta. ik denk dat het beter is voor het boompje om rustig en natuurlijk uit te sterven op die plaatsen. want nu grote wonden maken is denkik niet zo goed net voor de winter.

nu is een goeie winterbescherming van groot belang want het zou balen zijn als er een tak sterft van de vorst.
weer een stap dichter bij startersmateriaal/ pre-bonsai. ^^

grtjs

Laast bewerkt: Post by jeroen03.

eerste junip chinensis blaauw (tuincenter) 12 jaren 1 maand geleden #13900

• dea
  • dea's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Foto's vd bedrade boom zijn wat onduidelijk.
Welke style is hij gevormd/ heb je voor ogen?

En als je de takken ontschorst, blijft de wond even groot als ie nu is ( ring rond de tak)
Alleen de overgang levend en dood hout is een wond. Een tak zonder bast is geen wond.
Shari is een ander verhaal

Laast bewerkt: Post by dea.

eerste junip chinensis blaauw (tuincenter) 12 jaren 1 maand geleden #13914

• alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 84
Je moet de ganse boom bedraden en niet af en toe een halve tak.
De 2 ondersten staan op de zelfde hoogte ongeveer één van beide moet weg
ik zou de linkse weg doen. voor dat je begint met vormen moet je u startmatriaal eens goed bekijken ( takken structuur ). Maak eens een tekening hoe de takken zijn geplaast en begin dan te snoeien
Bekijk ook eens goed waar u wortelvoet voor je begint te vormen want zeker met container planten kan je voor verrassingen komen te staan. Verder is het een verdienstelijke poging en je hebt toch een mooi driehoekje weten te vormen.

eerste junip chinensis blaauw (tuincenter) 12 jaren 4 weken geleden #13947

• jeroen03
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 35
de totaalfoto is momenteel de voorkant. het idee hierbij is een moyogi maar kan nog veranderen naar bunjingi.
van snoeien weet ik dat die onderste twee takken op gelijke hoogte staan maar ik wil deze nog niet knippen om het boompje niet teveel stres te geven. met tijd gaat die rechtertak zeker weg. de bedoeling is zelfs dat alle dikke takken die nu zichtbaar zijn nog geknipt worden. hier heb ik natuurlijk nieuw loof voor nodig dat hopelijk volgende zomer zal groeien.

van bedrading vond ik het niet nodig om alle takken te bedraden want het is toch nog een boom in training en juiste styling (bedraden) vind ik niet zo nodig. belangrijker is nieuw loof waar ik mettertijd mee kan werken.

@alpine: het voetje heb ik al blootgelegd, is te zien op detalfoto van de stam. natuurlijk is deze nog niet verpot en weet ik niet met zekerheid wat er onder de grond zit. dit zien we volgend jaar wel.

een betere foto zal ik kunnen nemen als het eens mooier weer is want als ik thuis kom na mijn werk is het al donker aan het worden, dus geen scherpe foto's

ps: thx voor de info dea, dit wist ik niet van jins. heb natuurlijk nog nooit een gemaakt. :D

thx for reply's
grtjs

eerste junip chinensis blaauw (tuincenter) 10 jaren 3 weken geleden #35909

• jeroen03
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 35
jammer genoeg heb ik de bonsaihobby iets teveel aan de kant geschoven deze zomer waardoor ik niet veel groei of verbetering heb in mijn bomen. hier toch een update van deze juniperus. aan deze boom is toch wel wat groei te zien in tegenstelling tot sommige andere van mijn bomen... :P
het plan is deze in de volle grond planten om zo een betere verdikking te krijgen, die lange top zal daar wel bij helpen :D

eerste junip chinensis blaauw (tuincenter) 10 jaren 3 weken geleden #35910

• dea
  • dea's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Vanaf de eerste en tweede foto zie ik er al een mooie boom in, met nog wat werk voor handen uiteraard.
Goed opweg !

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts