Onderwerp:

Is mijn Bonsai klaar om verpot te worden? 1 week 6 dagen geleden #97542

• ninacharlottee
  • ninacharlottee's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Goedemorgen! Ik heb sinds december een Bonsai. Als beginner probeer ik momenteel nog alle kennis en technieken onder de knie te krijgen.
Ik vermoed dat mijn Bonsai verpot moet worden, aangezien de wortels boven de grond lijken te komen. (Bijgevoegd een foto). Ik hoop dat iemand hiernaar kan kijken en een indicatie kan geven of dit inderdaad nodig is.

Groetjes,
Nina

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by ninacharlottee.

Is mijn Bonsai klaar om verpot te worden? 1 week 5 dagen geleden #97543

• Griekse bonsai
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 173
Goedemiddag Nina,

Je boom is een Ulmus Parvifolia, of te wel Chinese Iep,

De boom nu nog niet verpotten, pas in het voorjaar, half maart-april als het niet meer vriest.
Zorg dan dat je voordat je gaat verpotten de juiste grondmix in huis hebt, bv voor deze boom een mix van 50% potgrond met 50 % heel grof zand. bv stratemakerszand (uitgespoeld).

Voor het verpotten, de kluit voorzichtig uitkammen en als dat gedaan is, en er nog een berg wortels over zijn, die zodanig in lengte afknippen, zodat de wortels gestrekt nog in de pot passen.
Dan eerst een beetje bonsaigrond in de pot doen.
Het boompje vastzetten in de pot en weer aanvullen met bonsaigrond.
Na het verpotten de eerste 6 weken geen bonsaimest geven.

Op internet zijn wel voorbeelden te vinden, filmpjes, om je bonsai te verpotten.
Succes,

Bonsaigroet, Joop
De volgende gebruiker (s) zei dank u: ninacharlottee

Is mijn Bonsai klaar om verpot te worden? 1 week 5 dagen geleden #97544

• ninacharlottee
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Super bedankt voor je reactie Joop! Uiteraard wacht ik tot het voorjaar. Dus mijn vermoeden dat hij binnenkort verpot moet worden (aan de wortels boven de grond te zien) klopt toch? Dan zal ik daar half maart-april mee aan de slag gaan.

Nog één vraagje: De pot die ik momenteel heb is 18 cm bij 12 cm (5 cm diep), welke maat zou een goede geschikte volgende stap zijn voor mijn Chinese Iep?

Is mijn Bonsai klaar om verpot te worden? 1 week 5 dagen geleden #97545

• Griekse bonsai
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Hallo Nina,

De pot waar de boom nu in staat is weliswaar geen kwaliteitspot, maar voorlopig kan de boom daar prima in staan en zou ik geen extra kosten maken.

Bij de verpotting a.s. voorjaar, zou ik de boom wel iets naar links kantelen.
Daardoor staat de stam iets schuin in de pot en krijg je meer het idee van een stabiele positie in de pot.
Kijk ook naar voorbeelden van foto's op internet.
Door die nieuwe stand in de pot, staat de top niet goed, maar dat kan later weer gecorrigeerd worden met snoeien en eventueel bedraden.
Maar het belangrijkste is nu de stand in de pot.

De gemiddelde boom die je als bonsai in zo'n pot koopt, staat daar al een paar jaar in.
Dit is massagoed, sorry dat ik het zeg, en wordt met duizenden tegelijk op vrijwel dezelfde wijze opgekweekt
voor de commercieele handel.
De 1 net een beetje anders dan de ander, maar na aankoop is het wel beter zo'n boom snel te verpotten bij 1e mogelijkheid.

Bonsaigroet, Joop

Is mijn Bonsai klaar om verpot te worden? 1 week 4 dagen geleden #97546

• ninacharlottee
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo Joop,

Duidelijk! Nu ik er wat beter naar kijk en de voorbeelden op internet zie, gaat de boom inderdaad veel beter tot zijn recht komen als ik hem wat naar links ga kantelen. Kan de nieuwe houding straks verder geen kwaad aan de wortels?

Als deze pot geen kwaliteitspot is, wat zijn de opties die wel goed van kwaliteit zijn? Wellicht stel ik het wel nog uit om een nieuwe te kopen, maar ben benieuwd naar de betere opties en waar ik dan op moet letten.

Voor de potgrond zie ik in de Bonsai shop een voorgemengde variant: bonsaishop.nl/products/voorgemengde-bons...riant=39638397321277
Kan ik dit als grond gebruiken?

Bonsaigroet, Nina :)

Is mijn Bonsai klaar om verpot te worden? 1 week 4 dagen geleden #97548

• Griekse bonsai
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Hallo Nina,

Als het goed is heeft de boom al een aardige wortelbal ontwikkeld. Zeker omdat de wortels aan de oppervlakte van de grond komen.
Ik denk dat er dan zodanig veel wortels zijn, ook dikkere, dat je wel een selectie kunt maken, als de boom schuiner in zijn pot komt te staan. Dan zul je zelfs wortels moeten wegknippen.

Dat het een kwaliteitspot is, zie je meestal aan het oppervlak van de pot, een meer gesloten structuur, komt ook door veel hogere baktemperaturen dan bij een goedkope pot. En de prijs en de afwerking zegt ook al genoeg.

Onder de forumleden zijn ook goede pottenbakkers, die kunnen mijn verhaal waarschijnlijk nog aanvullen.

Deze boom heeft voorlopig echt geen andere pot nodig, hij is in feite zelfs nog in een begin- cq trainings-stadium, maar dat is up to you.

Wat betreft die bonsaigrond, dat kun je beter even aan de Bonsaishop zelf vragen , bellen of mailen.

Bonsaigroet, Joop

Is mijn Bonsai klaar om verpot te worden? 1 week 1 dag geleden #97550

• Niwaki
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 12
Op basis van het grote aantal bladeren dat nog aan deze boom zit, trek ik de conclusie dat deze boom binnen staat.
Het is zeer waarschijnlijk ook verkocht als een binnen bonsai maar een Iep is een boomsoort die buiten hoort te staan.

Zie voor meer info de onderstaande link.
Link: bonsai4me.com/speciesguides/ulmus-elm-bonsai/

Is mijn Bonsai klaar om verpot te worden? 1 week 1 dag geleden #97555

• ninacharlottee
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Mijn Bonsai stond te koop als een Zelkova binnen Bonsai op Bonsaiwonder. Hier op het forum heb ik te horen gekregen dat het een Chinese Iep zou zijn (geen idee of de Japanse Iep en de Chinese Iep veel van elkaar verschillen).

Op het internet lees ik dat de Chinese Iep zowel binnen als buiten zou kunnen staan (mits de goede omstandigheden met betrekking tot licht en luchtvochtigheid), maar het wel aan te raden is om hem in het voorjaar tot herfst buiten te zetten.

Ik hoor graag wat hierin verstandiger is. Ik zet hem graag binnen omdat ik er het liefst de heledag naar zou willen kijken, maar als dat niet verstandig is zou ik hem ook buiten kunnen zetten op mijn balkon.

Is mijn Bonsai klaar om verpot te worden? 1 week 1 dag geleden #97556

• Niwaki
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 12
Als ik naar het aanbod kijk van bonsaiwonder dan zie ik alleen bomen die je ook bij het tuincentrum en Ikea te koop ziet staan.
Het is allemaal "mall-sai" import vanuit China etc.

De goedkope en massaal gekweekte Chinese Iepen worden bijna altijd als Zelkova ingevoerd in de EU om invoerbeperkingen te omzeilen (ivm Dutch Elm disease) en ik begrijp werkelijk niet waarom dit nog steeds zo geïmporteerd kan worden (de toezichthouders zouden toch echt beter moeten weten).

Mijn advies zou zijn om de boom deze winter nog binnen te houden (omdat de koude shock nu te groot zou kunnen zijn) en dan vanaf volgend voorjaar naar buiten en ook buiten laten staan.

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren