Vorige jaar heb ik vijf een/twee jarigen gekocht, vrijwel identiek. Doel was om zelf startmateriaal te ontwikkelen dat ik over 5 tot 10 jaar kan gebruiken. Maar welke grondsoort geeft nu het beste effect (snel groter worden)?
Ik kon daarover niet zo veel vinden behalve iemand op youtube die aangaf gewoon potgrond te gebruiken voor de snelste groei. Eigenlijk gaat dat tegen alle andere berichten in t.a.v. pinus die van lucht- en vocht doorlatend zouden houden en een hekel aan natte voeten hebben.
Dus, ik heb een experimentje gedaan. Vijf pinussen in verschillende grondmensels, vier in een vijvermandje en eentje in een grote pot.
Een heeft het begeven omdat ik de stam brak tijdens het buigen (wondpasta mocht niet baten.
Degene in de grote 25 liter pot met pure potgrond, daarvan heb ik de uitloper per ongeluk afgebroken. (les: nieuwe uitlopers eerst laten verhouten, of niet te gek buigen).
Blijft over, op de foto's in vijvermandjes:
Links: super lucht- en water doorlatend: 1/3 akadama, 1/3 lava, 1/3 puimsteen
Midden: idem maar met helft potgrond
Rechts: alleen potgrond.
Watergift en voeding exact hetzelfde. Trek zelf je conclusie.
p.s. degene in de 25 liter pot met potgrond, loopt uit als een malle. Ondanks dat de ' hoofduitloper' afgebroken was.