Hoi Danny
Je plan van aanpak ziet er in principe goed uit, maar is de boom nú net uitgegraven in eind augustus/ begin september? Ik hoop voor je dat hij het gaat redden. Ik denk dat het beter was geweest om hem in het vroege voorjaar uit te graven.
Voorlopig een lange tijd in de schaduw houden en grond licht vochtig houden. Sowieso is een Rodo een schaduwminnaar.
De kluit heeft zo te zien niet heel veel ruimte. De bovenkant van de kluit komt boven de kist uit. Misschien is het mogelijk om nog iets van de onderzijde van de kluit af te halen, als er ten minste nog genoeg over blijft? Dat maakt het ook makkelijker met water geven, dan spoelt de aarde er niet zo snel uit.
Dat hij al helemaal gesnoeid was is denk ik niet erg, het scheelde wel veel werk voor je en je kon snel inschatten of het voor bonsaidoeleinde geschikt is.
Mooie bak op wieltjes heb je trouwens gemaakt en de verhouding grondsoorten is denk ik ook prima, zeker voor dit doel.
2 jaar in de bak lijkt mij wel goed, dan is hij inmiddels (hoop ik) goed uitgelopen en kun je takken gaan selecteren.
Je zou misschien al een voorselectie kunnen houden wat er, als je er een beetje kijk op hebt, toch af zou moeten.
Dat scheelt voor de boom ook weer energie om nieuwe takken te maken die er later toch weer af gaan.
Als het mijn boom zou zijn geweest, zou ik de meeste lange takken al flink hebben ingekort. Als er leven in de boom zit, gaat hij ook op de flink ingekorte takken weer uitlopen en een boom heeft onderin dikke takken maar bovenin dunne. Dus die lange dikke takken heb je naar mijn inziens niet zo veel aan. Of had je misschien een groot formaat bonsai in gedachten?
Misschien heb je al een idee wat betreft de stijl?
Als hij het overleefd, dan is het een kwestie van een bonsaihark(je ) pakken en de kluit uitharken. Met deze kluit duurt dat wel even. Als hij blijft leven zien we hem over 2 jaar weer, of eerder. Houdt ons op de hoogte.
Succes met je keuzes, bonsaigroeten van Joop