Dat klinkt allemaal wel erg positief! Voor mijn substraat voor de bomen maak ik me verder nog niet echt zoveel zorgen, ze staan nog in de grond van de kwekerij waar ze gekocht zijn. Ben 2,5 maand geleden begonnen met bonsai en wist toen nog niet van verpotten af, 2 maand geleden vond ik het na alles wat ik las, te laat in het jaar om nog te verpotten.
Enige waar ik nu momenteel echt mee test is met grond voor mijn cuttings. Heb nu akadama perliet en compost geprobeerd. Ze staan nu 1 week buiten de incubator, alleen merk ik dat het compact werd na het bewateren, dat is zonde. Nu sinds 2 dagen zie ik ook dat er bij de Chinese Elm cuttings wat zwarte randjes heel licht naar voren komen op de randen van het nieuwe groei.
Ik maak me nu vooral zorgen voor wanneer ik het eindelijk onder de knie ga krijgen en weet wat ik moet gebruiken en wat voor mij werkt voor zowel cuttings als bonsai. (Cuttings lijken me leuk om mee te experimenteren)
Vandaar dat ik voornamelijk benieuwd ben op dit forum naar ervaringen van de andere wat meer gevorderde bonsai kunstenaars. Je leest veel en ziet veel vanuit het buitenland qua substraat, maar of dat substraat werkt in Nederland is natuurlijk weer een ander verhaal.
Hopelijk kom ik met dit forum een stuk wijzer en meer voorbereid voor de dag als ik bepaalde handelingen moet uitvoeren wat bonsai betreft. Ik ben net 26 dus volgens mij nog wel tijd om te leren haha