Mijn standaard mengsel voor uitgegraven planten is een mengsel van zeoliet, lava en organisch materiaal.
Zeoliet wordt op een 30-tal km van mijn woonplaats verkocht aan 12€/zak van 25 kg (ongeveer 30 l). Korrelgrootte: 2,5 tot 5 mm.
Hier breng ik altijd een paar zakken van mee, zodat ik altijd wel wat heb liggen.
De lava is eigenlijk goedkope potvulling.
Deze wordt gewoon in het tuincenter verkocht aan iets van een 9€/zak van 20 l.
Korrelgrootte: 4 tot 7 mm.
Al heb ik de indruk dat de zeoliet een stuk kleiner is dan de lava. Ik weet dat dit niet ideaal is...
Als organische component gebruik DCM turf bij planten die de hogere zuurtegraad kunnen verdragen en schors bij de anderen. Dit laatste mengt wel wat lastiger.
Ik weet dat het al dan niet toevoegen van organisch materiaal een discussiepunt is, maar ik vind het wel handig dat dit het substraat wat langer vochtig houdt.
Ik ben nog maar een jaar bezig, dus kan nog niet nagaan of mijn planten hier goede wortelontwikkeling hebben gekregen.
Wel overleeft het merendeel er in.
Ik wilde eens jullie hier een mening over hebben, gebaseerd op ervaring.
Zo kan ik bepalen of ik het komende seizoen op deze manier verder doe of toch op zoek ga naar andere materialen.
Iets om rekening mee te houden: omdat ik toch al redelijk wat uitgegraven planten begin te krijgen en geen al te grote tuin heb, plaats ik veel planten op mijn plat dak. Dwz dat ik er niet dagelijks naar kijk en het dus volgens mij niet slecht is om een mengsel te gebruiken dat wat langer vochtig blijft.