Trick_Styler schreef : Er bestaat geen te vroeg of te laat verpotten, we maken ons al zeker geen zorgen.
Moment van verpotten is een bewuste wel overwogen keuzen.
Een keuzen voor het meest geschikte moment met het gewenste resultaat.
Kunt u zelf het moment niet bepalen dient u te achterhalen waarom dit moment daar ligt.
Volgens mijn ervaring bestaan er wel degelijk te vroeg, te laat of ideale momenten om te verpotten, het is niet noodzakelijk zo dat je boom gaat sterven als ,je verpot op het "verkeerde" moment. Maar het percentage in de slaagkans zal wel verminderen als je niet kan zorgen voor de juiste nazorg.
Als je heel vroeg gaat verpotten, zoals LB, doe je dat meestal omdat je teveel bomen hebt om in het ideale seizoen te verpotten, en als je kan zorgen voor een aangepaste en goeie nazorg zal dat ook geen probleem vormen, maar om nu zomaar te posten "er bestaat geen te vroeg of te laat"zou bij beginners voor een teleurstelling kunnen zorgen. Je kan veel doen zonder schade met de juiste opvang, zijnde, de boom vorstvrij houden na een vroege verpotting en als het even kan in een vochtige warmere omgeving plaatsen.
Daarom is net voor de groei verpotten gewoon een beter moment voor loofbomen, meestal is het dan al warmer en gaan de wortels gelijk door met groeien, en heb je geen speciale serre nodig. Ik spreek alleen maar uit mijn eigen ervaring, ik heb zeker niet de intentie om dit als wetenschap te verkondigen hoor.
Dat zinnetje van Trick_Styler: "Moment van verpotten is een bewuste wel overwogen keuzen.
Een keuzen voor het meest geschikte moment met het gewenste resultaat".
Ik vraag me af, wat heeft een beginner hier nu aan? Die weet niet wanneer het meest geschikte moment is, en die kan dus niet bewust kiezen. Daarom wordt de vraag ook gesteld hier op het forum.
Ook de zin "Kunt u zelf het moment niet bepalen dient u te achterhalen waarom dit moment daar ligt".
Is fvoor mij een rare zin, en ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar het is verder heel onduidelijk voor mij?
Misschien moet Trick_Styler gewoon wat duidelijker zijn in zijn verwoordingen, want nu vind ik zijn meeste posts verwarrend. Mijn excuses aan Trick_Styler voor mijn opmerking als dat voor de anderen wel duidelijk is, dan ligt het gewoon aan mij.
Groeten Luc.