Ondertussen staat hij in onze tuin. Het was een goed gevulde zondag...
Eerst alles gesnoeid. We hebben de takken nog redelijk lang gelaten om thuis beter te kunnen zien welke vorm we er in snoeien. Dan een dikke halve meter rond gestoken en een greppeltje gegraven. Alle dikkere wortels doorgekapt of -gezaagd.
Het dieper graven ging dan enkel nog met een klein tuinschopje.
Wanneer we er al een beetje onderdoor gegraven hadden, de boom op spanning gezet door met de wagen aan te trekken. Hierdoor konden we er nog wat verder onderdoor geraken. Dan naar de andere kant getrokken en dan kwam hij deels los. Daar ook nog alle naar beneden gaande wortels doorgezaagd, zodat hij volledig los zat.
Nog in het gat, hebben we hem ingepakt met doeken om te beletten dat er teveel zand tussenuit zou vallen door hem uit het gat te trekken.
Het moeilijkste was hem op de aanhanger te krijgen en later in het gat van onze tuin krijgen. Dit is uiteindelijk gelukt, maar er is wel redelijk wat zand losgekomen. Maar de kern van de kluiten is redelijk intact gebleven.
Het viel me trouwens op dat ik niet veel dikke wortels moest doordoen en dat er redelijk veel fijne wortels in de kluit zaten. Aan een kant van de boom zaten al helemaal geen dikke wortels. Ik denk dat men ze daar ooit eens heeft voorgedaan om de oprit aan te leggen. Dus hier zal hij toen hopelijk al dichter bij de stam geworteld hebben.
Na een rit van 1,5u op de aanhanger, waren de blaadjes die er nog aanhingen allemaal verdroogd van de wind.
Nu hij in de tuin staat, moet ik hem nog wat in snoeien en wat zeilen spannen tegen de zon en wind. En goed voorzien van water en meermaals per dag benevelen.
Er is een beschadiging aangebracht aan de bast op de stam. Hier dacht ik om er alu-tape over te kleven. Zo wordt het hermetisch afgesloten en kan ik het ook af en toe eens controleren.