Zou ik dat ook al gelezen hebben, zo hier en daar, dat kattenbakvulling een evt. vervanger is voor de meer aangewezen substraten.
Een portie neutrale potgrond (hier 30 tot 40%) en de rest hoofdzakelijk akadama lijkt mij aangewezen als overgang naar 100% akadama. Zijn die andere substraten best wel wat duurder in aankoop en niet altijd zo noodzakelijk, naar mijn gevoel dan. Een zak akadama kost eigenlijk niet zo veel meer dan potgrond. Mss is het ook aangewezen om niet steeds de goedkoopste of opportunistische weg te kiezen (zo haal je de kwaliteit en/of het mooie aan bonsai een deel weg), maar eerder die van de zekerheid.
Na 3jaar (en ook ik zou de neiging gehad hebben om in dat eerste jaar overal een bonsai te gaan in zien) doe ik dat zo niet meer. Een procumbens, allepo pine en een jonge eik uit de tuin de nek omgewrongen was wel genoeg killing spree. Stel je nu eens voor dat je zo risicos neemt bij volgroeide bonsaibomen. Dat zou dan toch nooit lucratief zijn om als basis te gaan hanteren, dat drastische op elk moment van het jaar? Enkel wanneer je na jaren heel goed weet wat en wanneer eens van de regel kan afgeweken worden. Tot dusver probeer ik hier dat dus te doen zoals het hoort. Niet vergeten...een boom halt de energie voor het voorjaar flink te groeien uit de zon en energieopslag in het najaar. Dus op dat moment zo veel mogelijk zon en ook liefst dan zo veel mogelijk blad om dat te verwezenlijken. Met die energie zal het boompje veel beter schieten in het voorjaar. Zo ging dat ook dit seizoen. VOrig jaar heeel veel zon in het najaar vond ik heerlijk.