Daar heb je nu toch vast wel heel wat van die grotere wortels voor moeten wegsnijden?
Je weet natuurlijk pas hoe het wortelgestel eruit ziet eens uit de grond. Maar om tijdens een hete periode begin juni nog zo hard tekeer te gaan...is dat toch niet aan te raden lijkt mij. Op enkele specifieke soorten (hoofdzakelijk evergreens) waar je tot en met mei evt wat drastische ingrepen kan verrichten, zou ik overal afblijven nu.
Eventuele verpottingen de komende maanden zullen ook steeds zonder al te veel wortel te verwijderen zijn en iseerder na de hitte van de zomer (vlak voor de koelere periode erna) een wat geschikter moment. De boom of plant krijgt dan de kans om nog wat nieuwe groei te ontwikkelen. Heel wat planten vallen stil met groeien tussen de 32 en 35°C. In volle zon kom je daar al gauw aan. De wortelkluit volledig kuisen is iets wat een expert met gemak kan, zelf ben ik daar heel voorzichtig mee en probeer ik de verpotting zo vlot mogelijk en volgens de regel te doen.
Mogelijks vind men mij kritisch, maar zie het aub als opbouwende kritiek. Dat altijd zalvende karakter van de reacties ga je op middelange termijn nog heel wat teleurstellingen tegemoet. Excuseer mij voor hoe ik dit neerpen. Zingt elke vogel zoals die gebekt is he
.