De meeste goede bloemenzaken hebben spahmum
Alle tuincentra hier in de buurt ook en zelfs de supermarkt hier 150 meter bij mijn huis vandaan verkoopt het op de bloemen afdeling
Maar dat is in Nederland...
Betreffende je hedera, waarom heb je turf gebruikt?
Turf is zuur...
Volgens mijn bron van dcm die ik laatst nog op het forum poste:
Hedera Klimop Kalkminnend
De ideale Ph is tussen 6,8 en 7,2
Je gaat ergens heen, haalt er een plant weg en doet dan iets waarna je vervolgens vragen gaat stellen wat je moet gaan doen en dat is een beetje de omgekeerde volgorde...
Kijken, denken, doen
Als je bij denken twijfelt of onduidelijkheden hebt dan kun je dat gaan opzoeken of navragen heb je dan een goed plan ga je het pas uitvoeren zodat je het in een keer zo goed mogelijk kunt doen en ook begrijpt waarom je het zo doet.
Ik snap dat ze uiteindelijk toch geruimd gaan worden maar gaat het dood is het toch zonde van je tijd geweest....
Hedera is een woeker plant en wortelt door zichzelf af te leggen en heeft dus op meerdere punten wortels dus haal je delen bovengronds weg die daarna gewoon verder gevoed worden door een stuk waar nog wortels aan zitten groeit het gewoon door en lijkt het onverwoestbaar maar trek je hem overal uit de grond en snoei je hem bij de hoofdstronk kort op de grond is de kans op overleven ineens een stuk kleiner.
Ik heb dit van mijn oom geleerd die heeft zijn eigen hoveniers bedrijf en haalt het regelmatig op deze manier weg.
Potgrond of korrelsubstraat?
Dat is mooi iets wat je op kunt zoeken als je twijfelt zoek maar op het forum naar potgrond, lees wat artikels en ik weet zeker dat je het antwoord binnen 10 min hebt gevonden.