Hoi,
ik ga half maart/eind maart 2 hibiscussen uitgraven bij mijn ouders. Aangezien begin april de tuin opnieuw wordt gedaan, moeten ze dan eruit.
Ik wil ze zolang mogelijk laten staan voordat ik ze uitgraaf en in een pot plaats. Beiden zijn behoorlijk teruggesnoeid tot 2 stammen. Verder geen takken meer.
Wat is hierbij doorgaans een goede manier om dit te doen? Uitgraven lukt wel
en ik ga er vanuit dat de dikkere wortels eruit geknipt mogen worden en de fijne wortels laat zitten.
Mijn idee was om beiden terug te zetten in grote potten zodat ze een jaar of mogelijk meer de tijd hebben om takken te vormen etc. En bij voldoende takken etc pas te gaan kijken hoe ik hier een bonsai van kan maken.
Nu lees ik dat de een kiest voor normale potgrond en de andere een bonsai substraat gebruikt. Tevens lees ik ook veel dat er spagnummos gebruikt word om wortelgroei te bevorderen.
De stammen zijn doorgaans 1 mtr lang. Waarbij eentje 3 grote takken heeft. Deze wil ik eigenlijk wegzagen.
De andere heeft 2 uitlopers, alleen geen idee of ze op dezelfde wortelkluit zitten. Mijn ouders denken van wel.
Welk advies kunnen jullie geven om dit aan te pakken? Alle hulp is zeer welkom.