leatherback schreef : Zonde hoor. In potentie een grote dikke azalea welke je nu tot - in het beste geval - kleine stukjes hebt gehakt.
In mijn (beginners)ogen had ik een struik in handen waar ik zonder opsplitsen geen bonsaimateriaal in zag.
Ik zag wel verschillende stammetjes met mooie bewegingen die dus afzonderlijk wel mooi bonsaimateriaal zijn.
Ik stelde hier de vraag of ik ze veilig zou kunnen opsplitsen.
Tom Haast antwoordde dat ze dit bij Ginko al eens hadden gedaan, dus dan leek me dit niet zo'n slecht idee...
Uit jouw antwoord dat daarop volgde, kon ik ook niet direct afleiden dat je het NIET zou doen. Enkel dat het tricky was.
Nu bleek wel dat ik los in het hart van de wortel had gezaagd, waarvan ik gehoopt had dat het niet zou gebeuren, maar dan was het kwaad al geschied...
Maar blijkbaar is die bij Ginko ook op die manier gesplitst, ook met grote zaagwonden tot gevolg en hebben zij het allemaal overleefd. Daarom heb ik nog wel hoop dat dit bij mij ook gaat lukken.
Jij zegt: "In potentie een grote dikke azalea."
Op welke manier zou ik hiervan een bonsai hebben kunnen maken zonder op te splitsen?
Misschien had ik moeten gaan naar het punt waar al deze stammen uit de centrale wortel kwamen en alle wortels erboven verwijderen?
En dan een takkenselectie maken om één grote meerstam te krijgen?
Nu is dit weliswaar te laat, maar ik probeer ook in te zien hoe ik hier mee zou kunnen omgaan als ik nog eens zoiets tegenkom.