Wat mij betreft heeft Marco het helemaal bij het rechte eind. Geen tapsheid. Er is veel beter materiaal te vinden.
Je kan hem inderdaad afzagen en vanuit een nieuwe uitloper beweging en tapsheid geven, maar dan moet hij in volle grond blijven en dat afzagen is nu te laat. Reken dan ook maar een jaar of 5-6 om een goeie startstam te kweken.
Snoeien moet net na de bladval gebeuren.
Maar ik zou in deze boom niet teveel energie steken, er is zoveel mooi startmateriaal te vinden dat zoveel beter is dan dit.
Ik heb zelf al veel bomen uitgegraven uit oude tuinen die ondertussen de weg hebben afgelegd naar mooi bonsai materiaal.
Zoek een mooie onderstam met een goeie nebari, die toch al enige tapsheid heeft en een lage vertakking om op verder te gaan.
De basis is alles, takken kan je overal kweken of enten, maar een goeie onderstam is niet te creëren zonder ouderdom en tijd.
Maar ik begrijp het wel hoor, ik zag vroeger ook in elke plant wel potentieel bonsai materiaal. Nu kom ik er veel minder nog tegen, omdat ik de lat een stuk hoger leg alvorens ik er aan begin. Maar zoek vooral in oude hagen, daar vind je vrij gemakkelijk goed materiaal omdat die planten ook altijd al gesnoeid zijn geweest. Carpinus, Fagus, Taxus baccata, craetagus hagen, dat ga je vrij makkelijk vinden.
Succes zou ik zeggen.