Ik ben op zoek naar componenten om een grondmengsel samen te stellen.
Ik heb (vooral op dit forum) gezocht naar mogelijke componenten en er zijn blijkbaar redelijk veel mogelijkheden.
Maar blijkbaar is het niet zo gemakkelijk om deze zaken in de winkel te vinden of te bestellen.
Ik heb reeds een zak kattenbakvulling gekocht die er geschikt uitziet:
avevewinkels.be/Producten/Detail/dier/ka...ulling/hygiene/015ab
Deze korrels nemen ongeveer 45% van hun gewicht op in water. Ik heb hen onderworpen aan enkele vries-dooi cycli in de diepvriezer en ze vallen niet uiteen of zo.
Als organisch materiaal heb ik zelf verhakselde schors (mengeling spar-berk, bijproduct van hout klieven) gezeefd om geen te fijn en te grof materiaal te hebben:
Ook vroeg ik me af of Orchideeënsubstraat van DCM geschikt is. Dit bevat niet enkel schors, maar ook veen om vocht vast te houden.
dcm-info.be/nl/hobby/producten/potgrond/dcm-orchideeensubstraat
Dan ben ik nog op zoek naar een poreus substraat om hier bij te voegen. Ik heb hier op het forum verschillende mogelijheden gevonden: zeoliet, lava, bims...
Lavakorrels zijn blijkbaar gemakkelijk te kopen in doe-het-zelf zaken of tuincentra, maar niet in dit seizoen.
Ik heb er online gevonden aan 9,6 € voor 20 liter + 5,95 € verzendingskosten.
dcm-info.be/nl/hobby/producten/schors/dcm-pouzzolane-lava-dekor
Zijn dit geschikte korrels? Korrelgrootte: 4-7 mm
Zeoliet vind je veel onder de vorm van vijver- of filtersubstraat, maar ik heb de indruk dat dit allemaal grote korrels zijn.
Ik heb online onderstaande gevonden:
www.agrodieren.be/nl/producten/detail/ze...5-mm-25-kg-losse-zak
7,25 € voor 25 kg + 8,26 € verzendingskosten
Denken jullie dat ik hiermee een goed mengsel kan maken? Of is een van deze componenten overbodig omdat ze dezelfde werking hebben? Bv. lava OF zeoliet gebruiken ipv beide?